Beta

Stopp trakkaseringen av Rom folket

Til: det norske samfunn

Stopp trakkaseringen av Rom folket!

Norge alene kan ikke løse Rom folkets økonomiske problemer og diskriminering. Dette er er overordnet europeisk ansvar.
Men vi kan endre våre fordomsfulle holdninger mot de "fremmede". Renovasjonsetaten i Oslo betrakter Rom folket som et renovasjonsproblem, altså assosiert med søppel. Ruskenpatruljen kaster eiendelene deres, fordi de er for stusslige og fattslige.
De som har lest endel historie, vet at Rom folket, også kalt sigøynere, opp igjennom tidene har vært ofre for sterk forfølgelse og diskriminering i hele Europa. EU har satt av midler til integrering, men disse pengene blir ofte ikke brukt slik formålet var. Heldigvis er EU klar over dette nå. Imellomtiden må vi være svært forsiktige med retorikken vi bruker om Rom folket.
Det begynner å likne jødehetsen på 30-tallet. De ble også omtalt som skitne,snyltere og parasittiske. Vi vet hvordan det gikk.
Og vi må ikke glemme at ca 1/3 av Norges befolkning emigrerte til USA da Norge ikke kunne brødfø alle. Emigrantene var sikkert fattslige og skitne da de ankom som økonomiske flyktninger.Men de slapp hatefulle ytringer og rasisme.