Vi som vil at harehunden SHIRA skal få komme hjem til familien Elven igjen!

Til: Alle hundeeiere/hundeinteresserte, NKK(Norsk Kennel Klubb), Politiet, Forbrukerrådet

Haldenstøveren Shira kom seg løs og stakk av fra sitt hjem i Sarpsborg i slutten av oktober 2011. Hun ble funnet og levert inn til Falck i Østfold. Eier ble raskt oppmerksom på at hunden befant seg på Falck, og ville gjerne hente henne der så fort som mulig. Desverre hadde eier hatt en kostbar vannlekkasje i huset sitt i dette tidsrommet, og han hadde dermed ikke anledning til å betale summen som Falck skulle ha for å levere ut Shira, og det var ikke mulig å få en giro e.l så hunden alikevel kunne blitt med hjem den dagen. Det ble derfor avtalt mellom eier og Falck at hunden skulle få bli stående på Falck fram til pengesummen var på plass, slik at hun ikke skulle stå i fare for å avlives eller omplasseres i mellomtiden. Desverre skjedde en kommunikasjonsvikt hos Falck og Politiet en av de påfølgende dagene, og Shira ble sammen med noen andre hittehunder de hadde inne, sendt avgårde til omplassering hos Foreningen for omplassering av dyr (FOD Oslo), selvom politivedtak ikke fantes. Shiras eier tok kontakt med FOD så fort han fant ut at hun var blitt sendt dit, og forklarte situasjonen, og at han kunne dokumentere at Shira var hans hund. FOD ville ikke høre på det øret, og svarte til eier med en arroganse som gikk langt i å antyde at han hadde mishandlet hunden sin (noe som absolutt ikke er tilfelle, og det antas at FOD mente dette pga av at de angivelig ser på det som vannskjøtsel at hunden stod på Falck flere dager enn det gikk at eier fant henne der), og viste ingen samarbeidsvilje. Eier ringte FOD igjen og igjen, uten å få svar, før han ringte med en lånt telefon med et fremmed nummer. Da fikk han svar. Da sier FOD at de allerede har omplassert Shira (nå navngitt Anikka e.l.), så det er ingenting de kan gjøre (selvom FOD opererer med en obligatorisk kontrakt på alle hunder der det står at FOD er hundens formelle eier ut hundens liv, og kunne i realiteten hentet Shira tilbake fra omplasseringshjemmet og levert henne tilbake til eieren framfor å fraskrive seg ansvar). De har altså omplassert Shira ETTER at eier har gitt seg til kjenne, og bare etter et par dager siden hun kom til FOD. I dagene etter tar eier kontakt med både Politiet og Falck, som innrømmer at de har begått feil i saken, og oppfordrer FOD til å levere hunden tilbake til eier. FOD viser fortsatt ingen interesse eller samarbeidsvilje. De ville heller ikke oppgi navn på vedkommende som hadde overtatt Shira, slik at det hadde gått an å prøve å få til en dialog den veien. Tiden går, og det kommer etterhvert fram at Shira har blitt re-omplassert til nok et nytt hjem, fordi den/de som hadde henne ikke torde fortsette å ha henne pga at de visste at så mange leter etter henne. Shira befant seg da altså på sted nr 4 etter at hun kom seg løs hjemme. Eier har for lengst engasjert advokat, og det har hele veien vært jobbet akivt for å få Shira tilbake til eier. NKK og Forbrukerrådet stiller seg bak eier og mener at hunden må leveres tilbake til eier snarest. Saken har vært tatt opp på Tv2 Hjelper deg to ganger så langt, der FOD har vært representert av en advokatfullmektig som på fritiden arbeider som frivillig på FODgården. Hun forteller der at FOD ikke lenger har noe eierskap over hunden, og kan derfor ikke gi den tilbake. Den obligatoriske kontrakten nevnes ikke. I mars 2012 kom det fram at FOD igjen har fått Shira tilbake, om hun befinner seg på FODgården eller i en av deres frivilliges privathjem vites ikke. Altså, sted nr 5 for Shira.. FOD nekter fortsatt å levere Shira hjem til eier, med den begrunnelse at eier har voldt FOD stor skade, og de vil ha kjørt en rettssak for å få kartlagt sine egne rettigheter i forhold til fremtidige hittehunder, før de vurderer om Shira skal få komme hjem til Østfold igjen. Ordet "gissel" er nærliggende...
Slik står altså saken, FOD nekter å levere tilbake hunden, og eier må gå til søksmål for å prøve å få tilbake sin egen hund. En hund som aldri skulle vært omplassert. En hund det ikke foreligger vedtak på. En hund som aldri har vært utsatt for mishandling eller vannskjøtsel. En hund som ble identifisert allerede på Falck. En hund som HAN har papirene på.

Dette har etterhvert utviklet seg til å bli en sak som ser ut til å true alle hundeeieres rettigheter til egen hund om uhellet skulle være ute, og er derfor blitt svært viktig for mange. Er vi rettsløse på egen hund? Om ikke Shira får komme hjem, så er svaret på dette JA. Da er ikke eierbevisene verdt papiret de er skrevet på engang. Sånn kan vi ikke ha det! Shira skal hjem, og vi skal få tilbake våre rettigheter som hundeeiere!

På Facebooksiden "Hjelp oss å finne Shira" kan man lese alle oppdateringer fra eier samt finne all informasjon om saken.

Foreningen for omplassering av dyr (FOD Oslo) har også en facebookside, der det en rekke ganger har blitt forsøkt å ta opp denne saken. Desverre blir alle henvendelser der som omhandler denne saken slettet fortløpende, og en hel del personer har blitt blokkert fra siden etter å ha stilt spørsmål om Shira. Dermed veldig lite nyttig informasjon å finne der.

SKRIV UNDER, OG HJELP TIL Å FÅ SHIRA HJEM! :)