Beta

Få Enterprise tilbake til TuseFryd!

Til: TusenFryd v/administrerende direktør Bjørn Håvard Solli

Enterprise var en godt likt attraksjon av mange, noe som kommer fram på de hundre om ikke tusener av kommentarer på deres FB-side. Attraksjonen var en av de mest kjørte på TusenFryd da den sto der (1988-2005). Produksjonen av Enterprise tok til i 1987, og den kom som en helt ny attraksjon tidlig i 1988. Dette var en pålitelig attraksjon som det nesten aldri var noe feil med, og det var ingen ulykker knyttet til attraksjonen... Enterprise hadde 20 gondoler som var festet rundt et hjul som hadde en diameter på 22 m. I starten begynte hjulet å gå rundt, og når den oppnåde en fart på 14 runder per minutt (80 km/t), begynte armen å løfte hjulet 90 grader opp, slik at man svevede opp-ned og med kun sentrifugalkraften som holdt deg på plass.I 17 år sto attraksjonen nede ved Spøkelsesslottet (nå Nightmaer) hvor den ruvet med det hvite hjulet før den høsten 2005, 18 år gammel ble solgt som delemaskin til Lindströms Tivoli. Men Enterprise ble heller restaurert av en privatperson og solgt videre i 2010 til Troost-Spel (i Nederland), som fortsatt leier ut attraksjonen til forskjellige parker og tivoli. Nå er det på tide at dere i TuseFryd hører på deres gjester og kjøper tilbake eller kjøper en ny Enterprise til parken!