NEI til IKEA i Vestby

Til: Politikere i Vestby

Hva er vårt argument for ikke å bygge IKEA i Vestby? Jo, det er hensynet til kulturvern, kulturminner, kulturlandskap, jordvern og trafikale forhold.

Trafikk: Det er regnet med at Ikea vil ha ca 2 millioner besøkende hvert år. Dessverre betviler vi at hovedtyngden av disse vil bruke kollektiv transport. Konsekvensene for biltrafikken i Vestby sentrum vil bli enorme!

Kulturlandskap: Det er mye pent å si om Ikea, men selve butikkbygget er ikke pent. Dette vil bli ruvende, stygt og beliggende midt i sentrum.

Jordvern: Delijordet er blant den beste dyrka marka i Vestby. Den vil bli ødelagt for alltid.

En sentrumsfortetting med Ikea nesten ved siden av rådhuset er ikke positivt. Hverken ordfører eller rådmann har utsikt i den retningen. Det er mulig det er OK for dem?

300 arbeidsplasser er positivt. Fra media har vi imidlertid fanget opp at et alternativ til etablering i Vestby er å bygge på uproduktiv mark ved Mosseporten. Vi antar at dette likevel vil være attraktive arbeidsplasser for vestbyinnbyggere. En slik plassering later dessuten til å være mye bedre med hensyn til nevnte kulturvern, kulturminner, kulturlandskap, jordvern og trafikkale forhold.

Vi tenker at rådmannens eneste grunn til å foreslå Ikea på Delijordet er Vestby kommunes skakkjørte økonomi.
Salget av tomter på Næringsfeltet går tregere enn forventet. Ikea blir da ansett for en redningsmann som kan dra nye investorer og butikker til Vestby. Dette er blitt som en avhengighet der kommunen trenger stadig nye etablerere for å få bort sitt gjeldsproblem. Dessverre må kommunen, som andre avhengige, selge stadig mer av sjela si for å være attraktive.

Vi mener at kommunen må ut av denne negative økonomiske spiralen Dette er en kortsiktig, ikke bærekraftig, tankegang. Hva slags kommune skal vi gi våre etterkommere?
Skal vi gi dem et vandalisert kulturlandskap, nedbygde jorder og et sentrum som ligner på Alnabru? Synes du posisjonen i Vestby er på gale veier i denne saken?

Signeres av: Innbyggere i Vestby, Follo og andre engasjerte