Fysisk aktivitet og fritidshjelpemiddel burde være en menneskerett?

Til: Helse- og omsorgsdepartementet

Fysisk aktivitet og fritidshjelpemiddel burde være en menneskerett?

Hva ville du sagt, hvis det i 2009 ble vedtatt en lov om at "alle over 160cm måtte betale 20.000 kr. for ett par ski eller for en sykkel" Jeg bare spør!!! ??? For en slik lov finnes nemmelig. Den eneste forskjellen er at den er aldersbestemt.

Fritidshjelpemidler gis i dag bare til personer under 26 år. Fordi fritidshjelpemidler er svært kostbare, innebærer dagens regelverk kraftige begrensninger på voksne funksjonshemmedes mulighet til å drive fysisk aktivitet fordi vi må betale dette i sin helhet ”av egen lomme”. Dette innebærer også utestengelse til sosiale aktiviteter sammen med familie og venner.

Jeg mener det burde vært en øvre grense på kostnaden for anskaffelse av fritidshjelpemidler, tilsvarende hva det ville ha koste å handle samme type utstyr i en sportsbutikk.

Fritidshjelpemidler kan være: Skikjelke = turski, sitski = slalåmski, sykkel tilpassen rullestolen o.l.

Jeg ønsker å fjerne den aldersbestemte tildeling av fritidshjelpemidler. Håper du vil støtte meg og mange andre som også er berørt av denne regelen, ved å bli med på denne underskrift kampanjen.

Etter endt kampanje sendes lista til Helse- og omsorgsdepartementet v/ Bjarne Håkon Hansen, med et krav om at den aldersbestemte regelen må fjernes!!!

DETTE BERØRER MANGE VOKSNE FUNKSJONSHEMMEDE OG DERES FAMILIE !!!