Bevar Kroer Barneskole og stem i mot nedleggelse!

Til: Alle i kroer og de som vil beholde kroer som bygd og samholdet

Politikerne i Ås Kommune vil legge ned kroer barneskole som har eksistert siden 1886. De vil at barna våre skal få lengre skolevei og bli en "liten brikke" i en større skoleenhet (Rustad) hvor enkeltindividet ikke blir sett på samme måte. Studier viser også at elever fra mellomstore skoler har et bredere omfang av venner og presterer bedre på skolen.

Ås som kommune er ventet å vokse enormt i de kommende årene frem mot 2030 (mellom 50-60%) og rapporter viser en ventet årlig vekst på 2,6%. En av kommunene i landet med høyest vekstforventninger. Skolekretsrapporter fra 2015 og 2016 viser en elevtallsprognose på ca 110 elever på kroerskole frem mot 2030. Disse rapportene er lagt frem/ bestilt av Ås kommune. I 2018 hevder de ansvarlige at prognosen er 49(!?). Med SSB sine tall som viser en vekst også i kroer så er det noe som er riv ruskende galt hva gjelder prognoser og Ås kommunes egne beslutningsgrunnlag.

Oppfordrer alle som ønsker å bevare kroer skole og samholdet i kroer til å skrive under på dette oppropet og sende inn høringsbrev innen høringsfrist 8.mai. Spre ordet og kjemp for en viktig sak!