Nei til rasering av det gamle setermiljøet på Liestra, Øyer ! Støtt miljøet på Liesetra ved å si NEI til kommunens forslag om å omregulere tursti til

Til: Øyer Kommune

I forbindelse med ny reguleringsplan for Liesetra i Øyer kommune har kommunen foreslått at turstien som går mellom Høghaugvegen på gamle Liesetra og Furtholoa omreguleres til gjennomkjøringsvei for biltrafikk.

Dette vil ha en rekke negative konsekvenser for lokalmiljøet på Liesetra;

1) Lek, ferdsel til fots og på ski for barn og voksne vil ikke lengre være mulig med så stor gjennomgangstrafikk av biler og tungtrafikk
2) Høghaugvegen, som er en gammel setervei, blir ødelagt og vil måtte utvides til full kjørevei – noe som vil påvirke setertomtene og miljøet på Liesetra – noen steder lar veien seg ikke utvide da det ikke er plass. Biler vil ikke kunne passere i begge retninger og det vil oppstå vanskelige og farlige situasjoner
3) Liesetra mister turstien og skiløypa som brukes flittig av store og små.

Det er regulert nye utbyggingsområder langs Furtholoa og trafikken i området vil øke betraktelig. Kommunens argument for omreguleringen er at det er behov for en beredskapsløsning dersom Furtholoa ikke kan brukes. Slik det er i dag kan turstien benyttes som nødløsning dersom det skulle oppstå en evnt. ulykke som stenger Furtholoa. Det er ikke behov for å omregulere turstien til kjørevei.

Vær med å verne om miljøet på Liesetra og si NEI til rasering av setermiljøet gjennom kommunens forslag om å omregulere tursti til kjørevei.