Gang- og sykkelveg til Fagerhaug

Til: Staten, Samferdselsdepartementet, Trøndelag Fylkeskommune, Statens vegvesen, Oppdal kommune

I over 30 år er det kjempet for å få gang- og sykkelveg fra Oppdal til Fagerhaug samt å få sikret sentrum med gangfelt og lavere fart.
I like mange år har det ligget ferdig regulerte planer på dette i arkivet hos Oppdal kommune.
Vi synes nå det er på tide at det blir tørket støv av disse "dødehavsrullene", at også Fagerhaug kan bli satt på kartet, få prioritet i nasjonal transportplan og få gode tiltak før det går liv!

I følge tall fra SVV har Fagerhaug den største trafikkbelastningen i hele Oppdal kommune med et skremmende gjennomsnitt av 3800 kjøretøy i døgnet, hvorav 19% av dette er tungtrafikk!
Vi har i tillegg svært høyt antall passeringer av vilt og mange ulykker i forbindelse med disse.
Gjennomfartstrafikken passerer i høy hastighet og er en farlig kombinasjon med av- og påkjøring til E6 av fastboende, hytteboere, saktegående landbrukskjøretøy, turfolk, turister, pilgrimmer, bensin- og kafègjester. Alt dette er med på å forvanske oversiktlighet og øke risikoen for ulykker som involverer gående og syklende.

Fagerhaug krets har barnehage, men ikke nærskole og har av den grunn ikke fått prioritet fra stat og kommune for sikringstiltak av myke trafikkanter da skolevegen da blir definert fra bussens endeholdeplass. Flere generasjoner barn er tvunget til å ha E6 som skoleveg, og med et stadig mer kompleks trafikkbilde og økende ÅDT med høy fart, går både barn og voksne i konstant frykt for liv og helse.

Du har her en mulighet til å hjelpe oss å bli hørt!
Et sikret sentrum og gang- og sykkelveg fra Oppdal til Fagerhags nordre grense vil være et fantastisk løft for både trafikksikkerhet og folkehelse for flere enn de som bor i kratsen.

Vi trenger nå å få senke skuldrene litt og la også våre unger ferdes trygt og i sitt nærmiljø uansett hvor de går på skole!

Tusen takk for at du signerer og hjelper oss i arbeidet med å få prioritet og tiltak!