Ja til lovlig abort ( i hele verden)

Til: Leger uten grenser

Når en kvinne blir gravid i ett land hvor abort er ulovlig, er det stor sjanse for at hun da velger utrygg abort.

En utrygg abort innebærer å avbryte et svangerskap uten kvalifisert helsehjelp og/eller i uhygieniske og usikre omgivelser. Mellom 2010 og 2014 antar Verdens helseorganiasjon at det blir utført rundt 25 millioner utrygge aborter i verden, men det er umulig å vite noe sikkert på grunn av mørketall, stigmatisering og abortforbud i mange land. 97 prosent av tilfellene finner sted i utviklingsland i Afrika, Sentral Amerika og Asia.

Man anslår med noe mer sikkerhet at rundt 6,9 millioner kvinner blir behandlet for komplikasjoner, og at det døde mellom 22.500-44.000 kvinner på grunn av utrygge aborter i 2014.

De fleste dødsfall knyttet til utrygg abort kan forhindres, noe som gjør at problematikken rundt det er ekstra viktig å belyse.

Kvinner som av ulike årsaker ønsker å avbryte et svangerskap, må ha et trygt og medisinsk forsvarlig alternativ når vi vet at konsekvensene av en utrygg abort kan føre til lidelser, eller i verste fall død.

Abortvedtaket til den amerikanske presidenten tidligere i år hindrer organisasjoner som utfører, veileder eller informerer om medisinske forsvarlige aborter i å motta støtte fra amerikanske myndigheter.
Dette kan forverre helsesituasjonen til kvinner i land hvor abort er mindre tilgjengelig, og kan føre til at krisen rundt utrygg abort blir verre.

Utrygg abort er én av de fem viktigste årsakene til mødredødelighet. De siste studiene på området tilsier at 8-18 prosent av alle dødsfall knyttet til graviditet og svangerskap er konsekvenser av utrygg abort, noe som tilsvarer mellom 25.500 til 44.000 hvert år.

Hvis man hadde hatt medisinsk forsvarlige alternativer for disse kvinnene ville flesteparten av disse dødsfallene vært unngått. Umiddelbare, livstruende komplikasjoner kan være blødninger, infeksjoner, og hull i livmor, eller andre organer.

Dersom kvinnen eller jenta overlever aborten, kan hun få kroniske underlivssmerter og miste muligheten for å få barn senere. I følge Guttmacher institute blir rundt 6,9 millioner kvinner behandlet som følge av komplikasjoner knyttet til utrygg abort hvert år. Førti prosent av de som opplever komplikasjoner oppsøker ikke medisinsk helsehjelp.

I Bangui i Den sentralafrikanske republikk er utrygg abort et alvorlig problem for kvinners helse, og Leger Uten Grenser behandler mange for komplikasjoner knyttet til dette.

Det er umulig å vite sikkert omfanget av utrygg abort, og man regner med at det er store mørketall. Årsaken til dette er fordi abort i seg selv ofte er tabu-og skambelagt i mange land.

Likevel er det bare fem land i verden hvor abort er helt ulovlig; Den dominikanske republikk, El Salvador, Nicaragua, Malta og Vatikanstaten.

Gjeninnføring av abortlov forverrer problemet:

I januar i år gjeninnførte USAs president et vedtak som kan sette tusenvis av kvinners liv og helse i fare. Vedtaket stanser amerikansk statlig støtte til organisasjoner som arbeider, utfører, informerer eller veileder rundt medisinske forsvarlige aborter.

Dette vil føre til at organisasjoner som jobber med andre store helseutfordringer som malaria, barnehelse og hiv ikke vil kunne motta støtte dersom de samtidig informerer eller jobber med medisinsk forsvarlige aborter.

Det er godt dokumentert at kvinner som ikke får tilstrekkelig informasjon, kunnskap og alternativer rundt abort og familieplanleggings går gjennom flere uønskede svangerskap, flere utrygge aborter, flere dødsfall og høyere tilfeller av seksuelt overførbare sykdommer.

Leger Uten Grenser mottar ikke midler fra den amerikanske stat og er derfor ikke direkte påvirket. Likevel vil bestemmelsen påvirke andre viktige aktører som jobber med kvinnehelse og kan sette tusenvis av kvinneliv i fare.

"Men hva kan lille meg, i lille Norge gjøre med dette?" tenker du sikkert nå. Jo, du kan skrive under på denne kampanje. "Men hva hjelper det, når det er i andre land det er ulovlig?" tenker du sikkert nå. Jo, hvis vi vil at loven om at abort er ulovlig skal bli borte, må vi være forbilder for de landene. Abort er allerede lovlig i Norge. Men det er naturligvis fremdeles masse følelser, og skam knyttet til abort her også. Vi må vise de landene det gjelder at selv lille Norge mener at det burde være lovlig, og at det er det rette. For at de skal vurdere å gjøre lovendringer. Vi kan også være forbilder for resten av verden, så kanskje det blir startet en kampanje der også? Vi tar med alle underskriftene til leger uten grenser sitt kontor i Oslo, når det er MANGE underskrifter, for å høre om de kan ta de med til landene det gjelder å levere dem til regjeringen

Signeres av: alle som er enige