Nei til fredspris til Irans utenriksminister

Til: Alle

Institutt for fredsforskning har gitt ut sin årlige liste over favoritter til å motta Nobels fredspris. Øverst på listen troner i år Irans atomavtale, melder TV2. I praksis betyr det at Nobelkomiteen seriøst vurderer å gi fredsprisen til Irans utenriksminister Mohammad Javad Zarif og EUs utenriksansvarlige Federica Mogherini, som var de mest sentrale personene i å forhandle frem avtalen.

Vi som har skrevet under dette oppropet vil minne om at den iranske utenriksministeren representerer et regime som torturerer fanger, arresterer opposisjonelle, henretter homofile, bryter menneskerettigheter, undertrykker kurdere og andre minoriteter og truer andre land med total utslettelse.

Atomavtalen med den upålitelige diktaturstaten Iran er omstridt. Israel, som trues med total ødeleggelse av det iranske regimet, og har solide etterretningssystemer, er sterkt imot avtalen. Men det er ikke hovedgrunnen til at vi sterkt vil advare mot å gi en fredspris til Mohammad Javad Zarif.

Det viktigste er at han i så fall vil motta prisen på vegne av et av verdens mest undertrykkende regimer. Et regime som truer med å utslette Israel og drepe alle jødene som er bosatt i jødenes hjemland, med andre ord en fullbyrdelse av det arbeidet Hitler påbegynte. En fredspris til dette djevelske og barbariske regimets utenriksminister vil legitimere regimet og høyne både Zarifs og regimets status og internasjonale autoritet. Samtidig vil det underminere fredsprisens autoritet når den deles ut til representanter for et despotisk regime. Vi vil sterkt fraråde at Zarif mottar fredsprisen.

Signeres av: Alle