La Braut leve!

Til: Geno, Hamar

Oksen Braut har vært avlsokse hele livet. Selv om han er frisk og har flere år igjen å leve, gir han ikke lenger penger i kassa. Derfor har eierfirmaet – Geno – besluttet å slakte ham mandag 18.9 klokken 13:00. Dette altså til tross for at han er frisk.

De gode menneskene som driver Dale Store Gård – et fristed for husdyr der de slipper å være produksjonsdyr og lever for sin egen del – har sagt til Geno at de vil overta Braut og la ham leve sine siste år i fredelige omgivelser, uten å måtte "stå i sædproduksjon", som det så pent heter – og som du kan lese mer om hva dette innebærer her: https://www.vegansamfunnet.no/nrf-oksen-10177-braut/

Men Geno har besluttet å avvise tilbudet fra Dale Store Gård. Geno uttaler selv til VG at at Braut uansett skal slaktes i fremtiden, og at det derfor er like greit å gjøre det nå (kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/legenden-braut-skal-avlives-naa-punger-folk-ut-for-aa-redde-ham/a/24143232/).

Dette er en logikk som ikke henger på greip. Vi har ikke dette synet på for eksempel kjæledyr – vi avliver ikke katter og under mens de er friske og har flere år igjen å leve fordi vi vet at de en gang i fremtiden må avlives. Hvorfor skal Braut måtte dø når han kan få et fint liv videre?

La oss vise Geno at vi ikke går med på argumentasjonen deres om at Braut må dø i morgen fordi han en gang i fremtiden må dø. La oss vise Geno at Braut fortjener å leve sine siste år på flotte Dale Store Gård. La oss vise Geno at alle liv har betydning.