E39 Vern av Svarvahelleholmen på nord Reksteren

Til: Hytteeiere, beboere og andre som vil verne Svarvahelleholmen på nord Reksteren

Svarvahelleholmen ligger nord/vest på Reksteren, som eneste holme mot Bjørnafjorden og Langenuen. På denne holmen er bropilarene for E39 og bro over Bjørnafjorden planlagt, med innslag på Reksteren. Nord Reksteren har et unikt naturområde, med nydelig utsikt utover Bjørnafjorden og Langenuen. Her ligger det 16 hytter, hvor 3 av dem blir sterkt berørt. Med bropilarer over holmen, er holmen ødelagt for all fremtid!

Holmen har i generasjoner vært benyttet som unik badeplass og rekreasjonsområde for hytteeiere, fastboende og andre som finner denne perlen på sin ferd innover Bjørnafjorden.

Vår kampsak er å jobbe for å få flyttet broinnslaget minst 500 meter lenger øst. Her er det kun urørt natur og ingen blir berørt av broinnslaget på samme måte som om den går over holmen. Her står vi sammen, hytteeiere, fastboende og Grunneiere! Det er faktisk helt mulig sier broplanleggerne, men det koster LITT mer.

I plandokumentet som ble lagt frem 1.11.17, har vi levert sterke innsigelser og kommentarer. For det første hevder vi at analysene som ligger til grunn for beslutning ikke er korrekte. Nord Reksteren er knapt omtalt i noen av konsekvensutredningene, da gir ikke analysene gi et korrekt bilde av konsekvensene. For det andre er Søre øyane i Os og Bårdsundet klassifisert som såkalt A området, mens nord Reksteren ikke har fått klassifisering?? Her kommer jo broinnslaget og vil forårsake minst like store naturinngrep som på Os siden. Vi er imidlertid ikke motstander av broen.

Vi har til nå kjempet en stille kamp, vi har nok færre stemmer enn på andre siden. Til høsten skal endelig trase vedtas og vi hever våre stemmer!

Tusen takk for at du blir med å gir DIN støtte til en viktig sak for fastboende, for hytteeierne og ikke minst sikre fredelige naturperler for fremtidige generasjoner.

Grethe Th. Finsås
Kamplysten leder av Svarvahella velforening

Signeres av: Offentlig og private personer

03.08.2017

102 underskrifter for vern av Svarvahelleholmen! Det er supert, men absolutt ikke nok. Oppfordrer dere som allerede har signert til å dele med venner, familie og kolleger. Det eneste vi ber om en kun en underskrift!
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer