Vi ønsker ikke Bilawal Bhutto Zardari til Norge på 14.august

Til: Alle

14.august komiteen i Norge har i flere år tilbudt den norsk-pakistanske befolkningen i Oslo både barnetog og en samling med taler og musikk på kveldstid. De kunngjorde for en tid tilbake at de hadde invitert Bilawal Bhutto Zardari som æresgjest på den pakistanske nasjonaldagen.

Bilawal Bhutto Zardari er etter sin mor Benazir Bhutto valgt som den nye lederen av Peoples Party. Peoples Party er et av de største partiene i Pakistan og har sittet i regjeringsmakt opptil flere ganger. Da moren til Bilawal Bhutto Zardari døde ble han tradisjonen tro valgt som den nye lederen. Fordi han på dette tidspunktet var under utdannelse, ble det internt i partiet bestemt at hans far Zardari skulle ta over partiet som midlertidig leder i sønnens sted. Asif Ali Zardari satt som President i den forrige regjeringsperioden i Pakistan som varte i fem år frem til 2013.

Hvorfor vil vi ikke ha Bilawal Bhutto Zardari til Norge?

Den pakistanske nasjonen og diasporaen er godt vant med korrupte politikere. Dessverre har denne korrupsjonen ikke avtatt men snarere økt kraftig de siste årene. Da Zardari satt som President oppfattet mange at han tok alle rekorder på korrupsjon i Pakistan. Skal vi sammenlikne landets situasjon fra Militærstyre og under Zadari sin ledelse, har landet gått kraftig tilbake på både institusjoner som fungerer, økonomisk utvikling og mye annet. Zardari var også som sittende President tiltalt for flere korrupsjonssaker. Dessverre var lovverket under hans tid formulert slik at sittende President ikke kunne bli tiltalt. Videre har det i media kommet frem at han har vært særdeles truende mot all opposisjon og urettmessig avsatt flere i prominente posisjoner. Mediene mener også at han og hans regjering står bak drapet til flere journalister.

Hva mener vi?
Nasjonaldagen til Pakistan bør gjøre ære på noen som har gjort noe positivt for landet og dens befolkning. Men 14.august komiteen har invitert en politiker som mange norsk-pakistanere mener har regelrett plyndret den pakistanske nasjonen for retten til helsehjelp, retten til utdannelse og mye mer. Derfor mener vi at hverken Bilawal Bhutto Zardari eller andre korrupte politikere skal bli invitert til Norge. Dette er i strid med vårt demokratiske samfunn her i Norge. Vi ønsker ikke å hedre politikere som enten utfører eller deltar i korrupsjon. Hjelp oss med å vise din misnøye mot dette og signer under på denne kampanjen! Fremtiden ligger i våres hender!

21.07.2016

Det er også uenighet om sønnen, Bilawal Bhutto Zardari, skal ansvarlig gjøres for farens handlinger. Det mener ikke boikott gruppen. Det gruppen derimot mener er at Bilawal Bhutto Zardari som leder av Pakistan Peoples Party er ansvarlig for korrupsjon som er utført av hans parti når de sitter i regjering. Det er også stor sannsynlighet for at det er han som sitter i regjering for Pakistan Peoples Party som rettmessig leder ved neste valg.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer