Ja til sirkus uten dyr!

Til: Regjeringen

Teksten under er kopiert fra NOAHs løpesedler fra årets sirkusdemonstrasjoner og er gjengitt her med tillatelse fra NOAH.

Hva sirkuset fratar dyrene:
NOAH har arbeidet for dyrefrie sirkus i snart 25 år, og bruk av sirkusdyr har blitt stadig mer omdiskutert. Faginstanser i Norge ønsker nå et forbud mot elefanter. Flere sirkus, som Arnardo i år, velger bort elefanter. Men hensynet til dyr bør ikke stoppe ved elefantene. Sirkus fratar alle dyr mye av det som er viktig for dem:

Bevegelsesfriheten:
Bevegelsesfriheten er svært begrenset i sirkus. Med over 100 reisedøgn på en sesong, tilbringer dyrene mye av sin tid i transportvognene. På sirkusplassen står kameler, lamaer og hester i trange innhegninger eller fastbundet. Ofte blir mindre dyr som katter, hunder og fugler holdt i bur.

Naturlig adferd:
Naturlig adferd er det ikke plass til innenfor sirkusets rammer. Hester kan ikke løpe i flokk, kameler kan ikke vandre, lamaer har ingen fjell å klatre i. Øvelsene som gjøres i manesjen kan ikke erstatte muligheten for naturlig lek og utfoldelse.

Sosial adferd:
Sosial adferd er viktig for alle flokkdyr. Men da sirkuslivet ikke gir plass til naturlig adferd, kan heller ikke dyrs sosiale behov bli tilfredsstilt.

Naturlig miljø:
Naturlig miljø for kameler er steppelandskap, lamaer liker seg best i fjellene, hester trenger sletter og enger, hunder elsker å være ute i naturen og de fleste katter oppsøker busker, gress og trær så fort de får sjansen. Parkeringsplasser, transportvogner og manesje er en dårlig erstatning for alt naturen kan tilby.

NOAH håper at du også er én av dem som vil at sirkuset bare skal ha artister som er der av egen fri vilje. Dyr hører ikke til blant dem.

Vil du støtte NOAHs arbeid for dyrefire sirkus?
Bli medlem i NOAH: www.dyrsrettigheter.no/medlem