Nei til feriestengte barnehager i Meløy kommune

Til: Meløy Kommune

Det ble i formannskapet I Meløy kommune vedtatt at den 26.11.2015 at samtlige barnehager i Meløy skal holde stengt i juli gjeldende fra sommeren 2016. Det har også fremkommet at en variant med stengt tre uker i juli, og videre i forbindelse med jul og påske er et alternativ. (Dette står det ikke noe om i saksprotokollen fra formannskapet.) Likevel er det så vidt kampanjestarter kjenner til et reelt alternativ også. Så vidt vi erfarer skal saken behandles i kommunestyremøte den 11.02.2016. Det er for galt hvis dette blir vedtatt uten motstand fra foreldre / foresatte, og andre som vil bli berørt. Det være seg arbeidsgivere eller familie \ venner. Et slikt vedtak vil skape store utfordringer for småbarnsfamilier, eksempelvis skift og turnusarbeidere som ikke kan velge ferie selv av hensyn til drift. Det er også nærliggende å tro at det vil skape store utfordringer for arbeidsgivere da arbeidstakere i verste fall må søke permisjon i tillegg til ferie i en allerede hektisk ferieavvikling. Her går spesielt tankene til aleneforsørgere, det er ikke en selvfølge at alle har noen som kan stille opp til barnepass. Vi ser også for oss store belastninger i forhold til faglig forsvarlighet ved helse \ omsorgsinstitusjoner i kommunen om alle med barn i barnehagealder må ta ut ferie \ permisjon i samme periode. Dette vil også lage utfordringer for familier som faktisk ønsker ferie sammen. Vi mener dette er et dårlig forslag, som bidrar til at Meløy kommune blir et lite attraktivt sted for barnefamilier. Vi stiller oss undrende til om det er tiltrekkende for fagfolk knyttet til barnehagesektoren å jobbe i en kommune hvor ferien praktisk talt er låst fast til enkeltuker i året uavhengig av den enkeltes ønsker og behov. Er andre alternativer utredet nok? Hva med samlokalisering for barnehager i ferieperioder? Vi mener det strider imot Meløy kommunes egne handlingsprogram (2013 - 2016) der de blant annet har som mål at "Meløy skal være en god kommune å bo i, gjennom særlig satsing på ungdom og familier i etableringsfasen." Vi siterer videre; "Utviklingen av barnehagene skal være fremtidsrettet, hvor det legges stor vekt på kvalitet og utvikling av fleksible og brukertilpassede løsninger, og med stor grad av foreldremedvirkning". Tiltaket følger: "Det skal fortsatt satses på kvalitetssikring og utvikling av fleksible løsninger i barnehagene".

Vi mener at forslaget som nå ligger på bordet er i direkte motsetning til Meløy kommunes egne mål og strategier.

Signeres av: Innbyggere i Meløy Kommune