Barnehageopptak

Til: Bjerkreim kommune

Klage på kommunale barnehagers servicetilbud i Bjerkreim kommune
På vegne av flere småbarnsforeldre i Bjerkreim sendes en klage til kommunen med et sterkt ønske om endring av Bjerkreim kommunes servicetilbud i våre to kommunale barnehager.

Dagens barnehagetilbud er 100 %, 60 % eller 40 % plass - uten mulighet for valg av dager. I en 60 % stilling tvinges dagene til mandag, onsdag og fredag. Og i en 40% stilling tirsdag og torsdag. Det finnes ingen mulighet for verken å velge dager i redusert stilling, mulighet for å velge 80 % eller noen form for turnus. Vi som foreldre stiller oss svært kritiske til avgjørelsen som ble tatt i 2013 og ønsker ikke lenger å godta dette. Vi stiller spørsmål til hvilke lover kommunen støtter seg på i disse avgjørelsene samt grunnen for å skulle fortsette med disse begrensende reglene. På bakgrunn av dette henviser vi til barnehageloven paragraf 8 og 12 som omhandler kommunens ansvar i forhold til at barnehagens driftsformer skal tilpasses lokale forhold og behov. Vi har mange eksempler på småbarnsfamilier som med dagens tilbud må betale for en 100% barnehageplass når de gjerne bare benytter seg av 60 %. Dette oppleves økonomisk urettferdig. Vi stiller også spørsmål til foreldrebetaling ved redusert stilling. Tidligere har en betalt 60% av full betaling ved tredagersplass. Ved dagens reglement stemmer ikke kostnaden i redusert stilling ut fra prosentregning.

Vi ber om forståelse for småbarnsforeldres hverdag, kabaler som skal gå opp og økonomi som skal gå rundt, gjennom denne underskriftskampanjen og ønsker med dette å få en snarlig endring i kommunes regler for barnehageplasser med virkning fra nytt barnehageår høsten 2016.