Nei til løse hunder i rovdyrsoner

Til: Miljødirektoratet

Ettersom rekken av konflikter mellom jeger/hund/rovdyr blir lengre år for år, krever Norges Miljøvernforbund restriksjoner ved bruk av hund i kjerneområder for rovdyr.

I kjerneområdene for rovdyr er menneskets tilstedeværelse med løs hund mer skadelig enn ellers. Menneskets framferd i naturen er sålangt på våre premisser. Vi gjør det samme om og om igjen, og forventer ett annet resultat. I rovdyrenes verden må VI omstille oss, IKKE motsatt. Tallløse møter med rovdyr og hund ender fatalt for menneske, hund eller rovdyr.

Ulven betrakter hunden som en inntrenger eller utfordrer, og hunden uskadeliggjøres/drepes. Dette ligger i ulvens natur og er for oss å lære av.

Binne med unger vil beskytte de små og forfølger hunden. Det samme gjør hanner som lar seg plage og bli irritert, og forfølger hunden. Hunden vil som regel søke tilbake til eieren, og katastrofen er ett faktum..

Med denne allmenne kunnskap, er det å betrakte som brudd på flere paragrafer under lov om dyrevelferd
§ 3:
Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

§ 14.Særskilte forbud
b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,
d) bruke levende dyr som fôr eller agn.

Lov om dyrevelferd gjelder like mye for ville dyr som for tam/husdyr....

I de aller fleste tilfeller der menneske/hund møter rovdyr er ifm jakt.

Det er derfor innlysende at restriksjoner/forbud vedr. bruk av løse hunder uansett aktivitet i kjerneområder for rovdyr i aller høyeste grad er på sin plass.
Jakt med drivende/halsende eller losende hunder er ingen menneskerettighet. At man har gjort det tidligere betyr ikke at det er rett.

Jakt uten hund/hund i bånd fungerer fint. Det er en meget stor del av Norges jegere som ikke benytter hund på jakt.

Støtt Norges Miljøvernforbund i denne viktige saken med å underskrive og dele.

Bedrifter som støtter denne kampanjen