Vi krever at Rødt får delta i partilederdebatten på NRK og på lik linje med alle andre landsdekkende partier i NRKs valgomat.

Til: NRK

Partiet Rødt har fått beskjed fra NRK om at de ikke får delta i partilederdebatten i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalget 2015. De får heller ikke være med fullt ut på linje med andre landsdekkende partier i NRKs valgomat.

Slikt kan ikke en nasjonal, lisensfinansiert allmennkringkaster som NRK gjøre. Kringkasteren må forventes å presentere hele det politiske spekteret i Norge. Rødt er et landsdekkende parti som stiller liste i alle landets fylkesting og i kommuner over hele Norge. Flere steder vil Rødt avgjøre om det blir nye flertall etter valget eller ikke. Å utelate partiet fra partilederdebatten er å utelate en markant og viktig del av det politiske spekteret. Rødt er representert i alle meningsmålinger og figurerer ikke under "andre".

NRKs valgomat fungerer på den måten at man først får 15 spørsmål om nasjonal politikk og ut fra svarene får du vite hvilket parti du er mest enig med. Men hvis du er mest enig med Rødt, vil ikke NRK la deg få vite det. Det er bare hvis du velger å gå videre til del 2 og besvarer fem spørsmål om forhold i din kommune, at du kan få vite om du er mest enig med Rødt. NRK behandler dermed Rødt som en lokal bygdeliste, sjøl om partiet stiller til valg over hele landet.

Vi ber NRK omgjøre sitt vedtak slik at Rødt får delta i partilederdebatten og valgomaten på lik linje med andre landsdekkende partier.