Samarbeid mellom Helsevesen, Kommunehelsetjenesten og pasienter/pårørende

Til: Det norske folk

Vi mistet vår 24 år gamle datter i et meldt selvmord i 2013. Hverken hun eller vi pårørende ble lyttet til og tatt på alvor av helsevesenet. Jeg vil gjøre det jeg kan for at andre skal slippe å måtte oppleve det samme som oss. Jeg ber akkurat deg om å støtte opp om dette og skrive under på denne kampanjen. Det gjelder en trygg fremtid for oss alle.

Vi vil alle, en eller annen gang i livet, få kontakt med helsevesenet og/eller Kommunehelsetjenesten. Det kan dreie seg om en selv eller om pårørende eller venner. Da ønsker vi alle å føle oss trygge og ivaretatt. Vi ønsker at behandlingen som gis er trygg, forsvarlig og at vi får den informasjonen og oppfølgingen vi trenger for å kunne takle situasjonen. Slik er det dessverre ikke alltid i dag. Spesielt fraværende er dette dessverre innen psykiatri. Vi snakker mye om ivaretakelse av pasienter og pårørende, historier fortelles og vi står hjelpeløse og ser at det sviktes og at familier står igjen i bunnløs sorg over tap av sine kjære. Noen av disse dødsfallene kunne ha vært unngått ved at helsevesenet og kommunehelsetjenesten lytter og åpner opp for samarbeid!
Det er på tide at pårørende som en ressurs og tar dem med i behandlingen av den enkelte pasient slik at man kan unngå unødvendige dødsfall i fremtiden.
Taushetsplikten skal på ingen måte brytes! Man skal være trygg samtidig som at det er mye som kan gjøres ved å lytte til pasienten og de pårørende. På dette grunnlaget kan man bygge en trygg og god behandling rundt pasienten. Samarbeidsmøter hvor både helsevesen, kommunehelsetjenesten og de pårørende er til stede, blir lyttet til og tatt på alvor er en av mange måter å danne grunnlag for en god rehabilitering/habilitering for pasienten.
Ingen kjenner sine nære og kjære bedre enn de pårørende og disse sitter med en unik kunnskap om pasienten som helsevesenet bør åpne dørene for og dra nytte av.
Nyhetsbildet skriver stadig om pasienter som blir feilbehandlet eller ikke får behandlingen de trenger i det hele tatt. De pårørende trygler om hjelp til sine kjære, men blir totalt neglisjert og feid bort av et sviktende helsevesen som gjemmer seg bak paragrafer, taushetsplikt og til tider selvskrevne regler. Det samme gjelder Kommunehelsetjenesten. Dette er ikke akseptabelt! Slik vil vi ikke ha det. Vi lever i et av verdens rikeste land, men årlig dør mange pasienter på grunn av manglende, sviktende eller totalt fraværende behandling. Mange av disse dødsfallene kunne ha vært unngått dersom helsevesenet og kommunehelsetjenesten hadde samarbeidet bedre og lyttet til de pårørende.
Når vi eller våre kjære blir syke og lagt inn på sykehus, enten innen somatikk eller psykiatri så må vi kunne være trygge på at vi/de blir mottatt med verdighet og respekt. Vi må være sikre på at de får den beste medisinske behandlingen sykehuset/institusjonen kan gi, samt at også de pårørende blir sett, hørt og inkludert i behandlingen. På denne måten kan mange liv reddes og vi kan være trygge på at alt som kan gjøres, vil bli gjort til det beste for pasienten.