Bevar det kulturelle mangfold på prestvannet skole!

Til: Byråd og kommunestyre i Tromsø kommune

Støtt Tromsøs samiskspråklige barn.

I mer enn 10 år har de samiske elevene vært lokalisert på Prestvannet skole. Skolen er en foregangsskole i forhold til integrering og toleranse. Den er spesiell på grunn av sine åpne klasselandskap, der elevene jobber side om side uavhengig av språk og etnisitet. Dette gir en unik mulighet til læring på tvers av kulturer. Fremmedgjøring sår usikkerhet og frykt. Samhørighet gir trygghet. Barna våre skal leve sammen, side om side.

Gjennom mange år er det bygd opp trygghet og aksept mellom norskspråklige og samiskspråklige barn ved Prestvannet skole. Elevene har bestevenner på tvers av språklige og kulturelle skiller.

Nå vil Tromsø kommune flytte de samiske elevene og lærerne til en annen skole. Foreldrene til de samiske barna trenger DIN støtte, for å få politikerne til å snu.

En barndom med både det samiske og det norske skaper forståelse, trygghet og samhørighet, også videre i livet. Sammen er vi sterkere!

Vi støtter foreldrene til de samiskspråklige elevene ved Prestvannet skole, og oppfordrer byråd og kommunestyre til å gjøre et vedtak som bygger opp om og støtter vårt nordnorske kulturmangfold. La de samiskspråklige barna fortsette å være på Prestvannet skole!