Underskriftaksjon mot endring av arbeidsmiljøloven!

Til: Stortingsrepresentanter

Kjære stortingsrepresentanter

Regjeringen har foreslått endringer til dagens arbeidsmiljølov. Dersom endringene som er foreslått blir vedtatt blir våre rettigheter som arbeidstakere betydelig svekket. Vi frykter at vi må kanskje regne med å jobbe lengre for samme lønna og søndags arbeid og mer overtidsarbeid kan bli realiteten for mange av oss. Som arbeidstakere vil vi be deg som er stortingsrepresentant om å redde arbeidsmiljøloven slik at våre rettigheter ikke blir svekket!

1) Vi vil ikke at alle stillinger skal kunne lyses ut midlertidig i inntil ett år, selv om arbeidsoppgavene ikke er midlertidige. Vi vil ikke at midlertidige stillinger blir mye vanligere enn i dag.

2) Vi vil ikke at pålagt overtid skal øke fra 10 til 12 timer per uke og fra 25 til 30 timer per måned. Vi vil fortsette å ha dialog med arbeidsgiveren vår når vi kan jobbe overtid.

3) Vi vil si nei til mer søndagsarbeid. Vi vil ikke jobbe fem søndager og helligdager på rad slik at det går utover fritiden vår. Hvis vi skal ha en familie liv, trenger vi å være hjemme i helgene!!

4) Vi vil ikke at den kollektive søksmålsretten fjernes. Vi frykter at det i praksis blir fritt fram for arbeidsgivere å drive ulovlig innleie, så lenge de innleide ikke selv reiser sak.

5) Vi vil si Ja til økte strafferammer ved brudd på arbeidsmiljøloven da dette vil føre til preventiv effekt mot ulovlig bruk av arbeidskraft.