Vårt Flytog er ikke til salgs -Nei til salg av Flytoget

Til: Stortinget

Til Stortinget: Vårt Flytog er ikke til salgs. Si nei til salg av Flytoget!

5. februar 2015 vil regjeringa be Stortinget om fullmakt til å helt eller delvis selge Flytoget. Når Stortingsmelding 27 (2013-2014), også kalt statens eierskapsmelding, skal behandles.

Storsamfunnet har lagt ned store ressurser for å etablere Flytoget, og nå som selskapet går med overskudd vil regjeringa selge det og overføre verdiene til private, i verste fall til store utenlandske investeringsfond, uten annen interesse for norsk jernbanedrift enn å hente ut størst mulig overskudd. Overskuddet vil gå ut av statskassen, ut av landet og bort fra fellesskapet.

Flytoget er ikke underlagt offentlige kjøp, men kjører kommersiell togtrafikk og har en trafikkavtale med staten som gir dem eksklusiv rett på trafikken fram til 2028. Flytoget er en trygg inntektskilde for staten og skaper verdier for fellesskapet som kan brukes til å utvikle både Flytoget og annen norsk jernbanedrift.

Flytoget har vært på topp når det gjelder kundetilfredshet i tre år på rad. Flytoget er punktlig og populært, og fyller sin samfunnsfunksjon på en utmerket måte.

Flytoget har langt større samfunnsbetydning enn som statlig inntektskilde, blant annet er det et viktig virkemiddel for miljøvennlig transport til Oslo Lufthavn.

Trafikkavtalen til Flytoget gjør at en ny eier vil se for seg store muligheter for å bedre avkastning på investert kapital ved å øke billettprisen. Økte togpriser vil medføre økt bruk av mindre miljøvennlig transport som bil, taxi og buss, som igjen vil øke CO2-utslippene. Flytoget koster i dag 340 kroner tur-retur Gardermoen fra Oslo sentrum, mens f.eks privatiserte Arlanda Airport Express i Stockholm koster 490 svenske kroner.

Staten har ikke behov for kapital. Inntektene vil bli satt rett inn på Oljefondet og bli plassert i andre selskaper på verdens børser, ikke usannsynlig i selskaper med lavere avkastning enn Flytoget. Flytoget er allerede en trygg og langsiktig investering for Norge.

Til Stortinget: Vårt Flytog er ikke til salgs. Flytoget har et viktig samfunnsoppdrag og tilhører felleskapet.

Ved å beholde Flytoget oppnår samfunnet:

-Å eie et veldrevet kommersielt togselskap og effektiv transport til Oslo Lufthavn
-En avkastning som kan pløyes tilbake i videreutvikling av jernbane i Norge
-Beholde den opparbeidede kompetansen i lokalt i Norge
-Beholde et politisk instrument for miljøvennlig reise
-Billettpriser som er akseptable for publikum