Ja til eksamensendring i emne 2 - VP Fulltid, 1.Skoleår

Til: Studentene ved høyskolen

HVA GJELDER DETTE? Denne kampanjen er MOT unødvendig stort eksamenspensum i Emne 2 'Miljøarbeid i grupper og nettverk' (studiekoden: VER-102) Dette gjelder følgende fag: statsvitenskap og sosiologi/sosialantropologi.

Vi krever en endring i hvordan høyskolestudentene ved Diakonhjemmet blir eksaminert i dette emnet. Et flertall av de nåværende medstudenter synes omfanget er altfor stor. Vi som skriver under på denne kampanjen synes i tillegg at det er urettferdig å bli utprøvd bare en gang i form av en skriftlig skoleeksamen.

HVORFOR?
Målet med denne underskriftskampanjen er å få Fagutvalget på skolen til å se på nye eksamensalternativer slik at man kan kan forstørre muligheten at vernepleierstudentene faktisk husker og får med seg enda mer av kunnskapen man lærer i denne delen av det 1. semesteret. Dette gjør det potensielt mer mulig at 1årsstudenter føler seg tryggere på disse emnene når den eksamenen har blitt utført og ikke minst like viktig; når studentene senere skal ut i praksisfeltet det samme skoleåret.

Alternativene som har blitt nevnet blant medstudenter er:

nr 1) at dette emnet splittes opp og at det heller finnes 2 heldagseksamener på 5 timer hver, f.eks, som man får et karakter fra (gradert A til F)

nr 2) læreutbyttet er at man har en individuell semesteroppgave (f.eks kun i jussdelen) og så en skriftlig eksamen (f.eks kun i sosiologidelen)

nr 3) at dette emnet splittes opp og at det finnes to halvdagseksamener på maks 3 timer hver, f.eks. som man får et karakter fra (gradert A til F)

Følelsen mange satt igjen med fra den siste skoleeksamen (i des 2014) var at man rekker så vidt å kladde eller ta nok pauser vekk fra eksamensbenkene. Innholdet i hele dette eksamensemnet viser seg altså å være altfor stort. Det burde ikke være sånn på den første skoleeksamen man har.

HVA SKOLEN KAN GJØRE?
Vi krever at dere i Fagutvalget lytter til det studentene har å si. Det trengs en ny endring i hvordan fulltid høyskolestudentene blir testet i dette partikulære emnet.

TIL DERE SOM SKRIVER UNDER PÅ DENNE KAMPANJEN: Takk for støtten!

Spre gjerne dette budskapet på Twitter, Facebook og andre nettsteder slik at vi kan få flest mulig underskrift.

Signeres av: Høyskolestudentene, VP bachelorstudie