OMVALG HOVEDSTYRET I BERGEN

Til: Bergensrussen

For noen uker siden ble russens hovedstyre i Bergen valgt, men kun tre skoler stilte med representanter. Begrunnelse? Dette var de eneste 3 skolene som hadde fått informasjon om valget, og de tre skolene var Stend VGS, Sandsli VGS og Bergen Katedralskole. Dette betyr med andre ord at majoriteten av bergensskolene og da bergenselevene ikke har fått tilstrekkelig informasjon angående dette valget.

Til tross for at selve valget har gått demokratisk for seg, er det ikke særlig demokratisk når majoriteten av bergensskolene ikke fikk delta grunnet dårlig informasjon.

Svein Heggheim sier "informasjonen om valg av russestyre lå tilgjengelig på fylkets intranettsider tolv dager før selve valget." Dette kan så være, men da russestyret ved Amalie Skram VGS gikk til vår elevinspektør, og ba hun søke dette opp med søkeordet "russ" uten hell, sier det seg selv at informasjonen da ikke er spesielt tilgjengelig.

Vi skjønner at det er kjipt for det sittende russestyret om et omvalg skulle finne sted, men vi mener det er kjipere for alle elevene som ønsket å stille men som ikke fikk informasjon om valget. Det er mange dyktige elever som kunne ha gjort en fabelaktig jobb for bergensrussen, og derfor vil vi ha et omvalg.

Om det sittende russestyret blir gjenvalgt, så er det for oss helt fair - da har alle hatt muligheten, og dette har vært de best egnede kandidatene. Men det er urettferdig å ikke la alle få sjangsen.

Skriv under på et omvalg for hovedstyret i Bergen!