Nei til fornyet konsesjon for Haldenreaktoren

Til: Stortinget

I 2014 går Haldenreaktorens konsesjon ut. Dette er verdens eldste forskningsreaktor som allerede har gått fem år over anbefalt levetid på 50 år. Forskningsmidler som nå går til Haldenreaktoren burde heller brukes på forskning på ny, grønn teknologi. Haldenreaktoren har over lengre tid gått i underskudd. Det er på høy tid at Norge går frem som et godt forbilde og heller bevilger midler til andre, fornybare energikilder. Mye av forskningen som foregår i Haldenreaktoren er dessuten hemmeligstemplet og dette gjør det svært vanskelig å vurdere Norges rolle i den internasjonale atomindustrien.

Det er knyttet stor risiko til atomkraft. Man har enda ingen gode løsninger på hva man skal gjøre med det radioaktive avfallet denne energikilden bringer med seg, og lagringsplassene for giftavfallet nærmer seg fulle i Norge. Nylig har man funnet ut at hele 13 lover brytes i arbeidet som foregår i Haldenreaktoren. Derfor krever Østfold Natur og Ungdom at stortinget ikke bevilger ny konsesjon til Haldenreaktoren, men heller velger å satse på fornybare energikilder.