Protest mot ny karaktersetting på masteroppgaver ved MatNat UiO

Til: MatNat UiO

1.april ble det innført en ny måte å sette karakterer på masteroppgaver på MatNat ved UiO. Dette skal gjelde alle studenter som leverer masteroppgave etter denne datoen.

Se link under for mer informasjon om den nye karaktersettingen. Dette er en nasjonal endring som ble bestemt i 2012, men få studenter har fått informasjon om dette.

Ved Universitetet i Oslo har dekan bestemt at veileder ikke lenger skal være med og sette karakter, men at en eller to professorer fra masterretningen man går på skal lese alle og sette karakter sammen med en ekstern sensor.

SOM STUDENTER BØR VI GÅ SAMMEN OG VISE AT VI IKKE FINNER OSS I AT LEDELSEN GJØR ENDRINGER I STUDIENE VÅRE UTEN Å INFORMERE OSS!
- Dersom noe slikt skal innføres, bør studenter få informasjon om dette når man blir tatt opp på studie, ikke uker før man skal levere en masteroppgave.
- At veileder ikke skal bli med å sette karakter gjør at innsatsen underveis, selvstendig jobbing og løsninger av problemer underveis ikke vil komme fram i en karakter på samme måte som før. En masteroppgave består av mye mer en et hefte med papirer, det er en modningsprosess og en faglig utvikling som også burde gjenspeiles i en karakter!
- Veileder er ofte en av de få ekspertene på området man skriver masteroppgave innen, og det at veileder ikke skal bli med og sette karakter kan gjøre at oppgaven ikke blir vurdert på rett måte i forhold til fagområdet.

Eneste informasjon et utvalg av studentene har fått om karakterendingene er en mail de ble tilsendt i vår er sitert under (dvs. at alle studenter som skriver masteroppgave ikke engang har fått denne informasjonen!).
At veileder ikke lenger skal bli med og sette karakter på oppgaven har vi ikke blitt informert om i det hele tatt. Dette har noen av oss funnet ut gjennom å snakke med veilederen sin.

Vi mener at dette er alt for dårlig informert om, og at informasjonen kommer alt for seint! Vi burde kunne forvente mer enn dette av et universitet! Hvem vil studere en plass som midt i et studiet endrer måten å sette karakter på masteroppaver så ekstremt at det vil endre studentene sin sjanse til en god jobb etter studiet?

"Hei

I 2012 ble det vedtatt en ny måte å sette karakterer på masteroppgaver i fag innen matematikk, naturvitenskap og teknologi. Dette gjelder ved alle universiteter i Norge. Den nye karaktersettingen vil bli brukt i vurderingen av alle masteroppgaver som leveres ved et institutt ved MN-fakultetet fra og med 1 april 2014.

På http://www.mn.uio.no/studier/om/sensur-masteroppgave/ vil du finne oppdatert informasjon om denne saken."