Endring av lovverket for legemidler, mat og kosttilskudd

Til: Regjeringen

Mange sykdommer forårsakes av mangel eller ikke-optimalt inntak av livsnødvendige næringsstoffer.
Til tross for faglige uenigheter så har norske helsemyndigheter veldig strenge reguleringer på kosttilskudd sammenlignet med andre land, deriblant Sverige, Storbritannia og USA som tillater mange ganger så høye doser. I praksis forbys kosttilskudd med høye, men ufarlige doser av vitaminer og andre livsnødvendige næringsstoffer. Kosttilskudd med høyere verdier enn godkjent for bruk i kosttilskudd blir betegnet som legemiddel.

Nordmenn kan bestille produkter fra EU/EØS land som er klassifisert som legemidler til eget bruk, men dette er ikke tillatt fra land utenfor EU/EØS selv om det er akkurat det samme produktet....

Det er satt en øvre grense for vitaminer i kosttilskudd som ikke stemmer overens med forskning.
F.eks. er den høyeste tillatte doseringen av D-vitamintilskudd 20 microgram, en oversiktsartikkel fra 2010 konkluderte med at yngre personer bør anbefales 50 mcg, mens eldre personer bør anbefales 125mcg og den høyeste tillatte døgndose for vitamin B12 er 9 microgram selv om man ikke kjenner til tilstander hvor vitamin B12 i mengder i kosttilskudd skal ha negativ innvirkning.

I forskriften om legemiddelklassifisering er urter betegnet som legemiddel, med noen unntak, selv om de er blitt brukt i tusenvis av år og er sett på som trygge. Dette betyr at nordmenn ikke har tilgang til alle naturlige alternativer til legemidler siden legemiddelindustrien ikke satser på naturlige legemidler. Dette fordi man ikke kan ta patent på ingredienser fra naturen, man er også avhengig av vekst og avling noe man ikke er ved kjemisk fremstilling av legemidler. Legemiddelindustrien er ikke ute etter å helbrede, men å tjene penger og det er ikke virkestoffene, men patentene som genererer penger. Dette fører også til at legemidler kan være svært skadelige og til og med dødelige (les boken Dødelige bivirkninger av John Virapen eller se video http://www.youtube.com/watch?v=Qmi3ihrUHJU).

Produkter med naturlige ingredienser som virker kan bli sett på som konkurrenter av legemiddelindustrien og bør derfor ikke betegnes som legemidler siden virkefulle ingredienser da kan holdes borte fra markedet.

Det finnes mye informasjon om at vi får i oss for lite mineraler og vitaminer og at et tilfredsstillende inntak av disse kan forhindre og kurere mange sykdommer og plager. Det finnes også mye informasjon om at legemidler ikke er trygge og selv om de kan lindre plager kan de også ha mange bivirkninger.

Sammenliknet med f.eks. inntak av matvarer er det liten tvil om at kosttilskudd utgjør en minimal helserisiko. Bivirkninger selv ved korrekt bruk av legemidler er derimot forbundet med betydelig risiko: I USA anslås at mellom 76 000 og 137 000 mennesker dør hvert år i
sykehus etter korrekt inntak av legemidler.

Vi blir utsatt for giftstoffer i luft, mat, hudpleieprodukter, legemidler osv, dette fører til at kroppen til slutt ikke klarer skille dem ut lenger og vi kan få kroniske plager.

Naturlige urter og vitaminer kan hjelpe kroppen til å kvitte seg med alle giftstoffer, forebygge og holde ved like. Naturlige effektive kosttilskudd kan dermed spare samfunnet for mange plager og kostnader.

Nordmenn bør få friheten til å velge om de vil kjøpe naturlige urter og vitaminer uten tilknytting til legemiddelindustrien eller om de vil ha legemidler!

Pasientbeskyttelse er det viktigste av alt derfor må de eksisterende lovene gjennomgås.

Hovedkilder til følgende forslag er Lege Jan Øyvind Lorgen og John Virapen, tidligere adm. dir. i Eli Lilly & Company i Sverige. Forslagene er skrevet uten juridisk bistand.

Vi vil oppfordre Regjeringen til å gjennomgå dagens lovverk og gjøre endringer i tråd med følgende forslag:

Urter klassifiseres som kosttilskudd og ikke legemidler

Legemiddeldefinisjonen unntas kosttilskudd som inneholder - Essensielle næringsstoffer (vitaminer, mineraler og andre essensielle næringsstoffer), - Antioksidanter, - Stoffer som kroppen produserer selv men som faller med alderen og hvor tilskudd kan hindre sykelige prosesser i kroppen.

De øvre grenseverdier for innhold av virkestoffer i kosttilskudd fjernes. Dette gjelder vitaminer, mineraler, andre essensielle næringsstoffer, antioksidanter stoffer som kroppen produserer selv men hvor produksjonen faller med alderen og hvor tilskudd kan hindre sykelige prosesser i kroppen.

Senke de øvre grensene for tillatte mengder giftstoffer/skadelige ingredienser i legemidler, mat og hudpleieprodukter, helst forby bruken av giftstoffer/skadelige ingredienser .

Langvarige forsøk bør være en del av minimums kriteriene for å kunne søke om godkjenning av et medikament.

Leger forpliktes til å melde ifra uventede bivirkninger av medikamenter.

Pasienter skal ha rett til melde fra om mulige problemer med bivirkninger på egenhånd.

Ingen skal kunne ta imot penger eller fordeler som går på bekostning av velferdssamfunnet uten å bli straffet for å gjøre det.

Testing må utføres av et nøytralt organ før godkjenning av et legemiddel.

En uavhengige institusjon skal ha tilgang til all informasjon når det gjelder kliniske prøver.

En uavhengig statsorganisasjon kan kontrollere protokollene fra kliniske studiene på forskudd og eventuelt avvise dem.

Legemiddelfirmaene må pålegges å publisere alle alvorlige bivirkninger umiddelbart etter at studier er gjennomført.

Det fremsettes krav om en juridisk forpliktelse til å publisere alle alvorlige komplikasjoner straks studier er gjennomført.

Det må være klart definerte økonomiske grenser mellom legemiddelindustrien og forskere som gjennomfører kliniske studier og systematisk dataevaluering.

Det er nødvendig med pliktig overlevering av fullstendig informasjon. Det skal være mulig å stanse godkjenning ganske enkelt av det faktum at denne plikten ikke har blitt oppfylt.

Utenomrettslige forlik skal ikke være mulig i tilfeller der rettslige grep blir tatt mot legemiddelselskaper grunnet bivirkninger. Rettssaker er ofte den eneste løsningen hvor informasjonen om medikamenter, som legemiddelindustrien gjerne ville holde for seg selv, kan bli offentliggjort. Når det gjelder helse og nye virkestoffer, er dette alltid i det offentliges interesse. Dokumenter som blir brukt i disse sakene bør gjøres offentlig tilgjengelige.

Helsemyndighetene i forskjellige samfunn kommuniserer for lite med hverandre. Sørg for rask utveksling av informasjon til nasjonale kontrollorgan.

Det må være forbudt å annonsere medisiner og sykdommer.

Det må være forbudt at medisiner kommer på markedet før de er godkjent.

Enhver som dreper må stå for retten.

Linker til informasjon som støtter dette forslaget: https://www.facebook.com/notes/vi-som-st%C3%B8tter-en-endring-av-lovverket-for-legemidler-mat-og-kosttilskudd/linker/588195391249773