Frisk luft till alle - Ren luft inne!

Til: Likestillings- og Diskrimineringsombudet LDO

Vi har behov for å bli hørt!

Sensitive for parfyme, sterk og parfymert rengjøring, parfymerte produkter, airfreshener (luftfrisker), duftlys, røykelse, essensielle oljer, fragrance / scent marketing (signaturduft) for å skjule vond lukt eller duftsette inneluft i en bedrifts lokaler, prøving av parfymerte produkter i butikker, toaletter, og lokaler gjør mange sjuke. Vi som har astma og andre lungesjukdommer, allergi, kjemikaliesensitive, migrene osv blir sjuke av å være i lokaler der dette brukes. Symptomer kan være pustevansker, utslett, kløe, sviende øyne, svie / såre luftveier, migrene, svimmelhet, kvalme, trøtthet, konsentrasjonsvansker, smerter i kroppen, hjertebank m.m.

Vi mener det skal være forbudt med prøving av parfymerte produkter og å på alle måter tilsette duft i inneluften i lokaler der offentligheten har adgang enten som ansatt, kunde eller besøker, det er både et problem for ansatte og for gjester, kunder og besøkende. Dette skal gjelde for alle lokaler, og spesielt for apoteker, men ikke utelukkende apoteker. Det skal gjelde hele Norge, med unntak for parfymerier med egne lukkede lokaler. Parfymerier skal ikke inngå i lokaler med andre produkter en nettopp parfyme, og andre parfymerte produkter.

En del av problemet ved parfymeprøving og prøving av parfymerte produkter er at det spres parfymestoffer (les kjemikalier og alkoholer og andre innholdsstoffer) i luften ved applikasjon, deretter går den som har prøvd produktet og stinker ned hele lokalet og gjør andre sjuke.

Airfreshener, duftlys, signaturduft, sterke og parfymerte rengjøringsprodukter og liknende produkter gasser av seg til luften og gjør mange sjuke. Symptomer som nevnt herover er vanlige.

Vi har støtte i Likestillings- og Tilgjengelighetsloven hva gjelder adgang til lokaler på likt med rullestolbrukere, funksjonshemmede, bevegelseshemmede, døve og blinde osv. Loven blir ikke oppholdt i det offentlige rom og rom der offentligheten har adgang. Vi krever at loven blir overholdt slik at vi får tilgjengelighet.

Eksempler på ting som kan lage problemer

Duftpumper som sitter på veggen på toaletter gjør toalettbesøk umulige og lokalet utilgjengelig.

Signaturduft og annen lokkeduft for å lure kundenes sanser i lokaler der offentligheten har adgang gjør lokalet og tjenesten utilgjengelig.

Dette gjelder også for sterke rengjøringsprodukter og parfymerte rengjøringsprodukter. Det gjelder også for duftlys, airfreshener, duftblokker, røykelse, essensielle oljer og liknende produkter..

Bruk og prøving av duftprodukter skal ikke være tillatt.

Rengjøring av lokaler skal skje med fargefrie og parfymefrie produkter, disse skal fortrinnsvis være anbefalte og godkjente av Astma og Allergiforbundet i Norge eller et av Astma og Allergiforbundene i Skandinavia.

Astma og allergivennlige produkter til salgs i butikker skal være plassert slik at det er lett adgang til dem uten å måtte bevege seg inn bland produkter som ikke er laget for sensitive da dem gasser av seg.

På varelager skal det ikke være lov å pakke mat og kjemi på samme palle. Det er blitt oppdaget at vaskemiddelpakker har blitt ødelagt og vaske og rengjøringsmidler har drysset og runnet over maten som ligger under. Slike kjemivarer skal pakkes separat på egen palle.

Disse produkter må også tas med i listen over innendørs luftforurensning, også når det snakkes om trygge boliger og lokaler avgassing av byggematerialer osv.

Det må bli allment kjent at der er en gruppe mennesker i samfunnet som er sensitive overfor disse produkter og at det teller som et handikap. Det skal lages tilgjengelighet for alle i denne gruppen.

Alt dette skal gjelde i alle lokaler og transportmidler der offentligheten har adgang og der er ansatte.

LDO har vist interesse for å få vite om der er interesse og behov for tilrettelegging for målgruppen, denne kampanjen er opprettet av denne grunn for å gi LDO en mulighet å få overblikk over interessen for Frisk luft til alle innendørs.

Signere for å gjøre LDO bevisst på din mening og dine behov.

Signeres av: Alle som har sensitivitet mot nevnte produkter, eller den som mener dette er riktig.