Ja til gruppesøksmål om fiskeretten i Reisaelva.

Til: De fiskeberettige i Nordreisa kommune.

Til Auttimma og Nord-Troms tingrett
Nord–Troms jordskifterett har gitt Staten og noen få grunneiere medhold i kravet om at alle, inkludert de fiskeberettigede, må løse døgnkort for å fiske i Reisaelva. Fra og med sesongen 2015 er den frie fiskeretten borte. Vi kan ikke lenger gå til elva for å fiske når vi vil. Vi må heretter løse et kort som gjelder for ett døgn av gangen i en sone. Dette gjelder også for grunneiere som vil fiske utenom egen eiendom.
I 1991 ble det avsagt en dom i jordskifteretten som fastsatte at de fiskeberettigede skal ha 40 prosent andel i fisket. Private grunneiere 30 og Staten 30.
De fiskeberettigede ble ikke formelt innkalt på rett måte. Dermed er dommen ikke gyldig og saken kan tas på nytt.(adv Haugen og Hjort 2013). I 1991 hadde fiskeberettigede ingen advokat. 1991–dommen førte ikke til noen endring i de fiskeberettigedes bruk av elva. Man har fortsatt å fiske som før, en uavbrutt bruk som har pågått like lenge som det har bodd folk i dalen. Folk flest har ikke vært klar over at 1991–dommen når som helst kunne brukes til å etablere en helt ny rettstilstand i vassdraget.
Det er det som har skjedd nå. Vår fiskerett blir nå også i praksis redusert til 40 prosent. I realiteten ble den – slik jordskifteretten ser det – redusert fra 100 til 40 prosent allerede i 1991. Det er denne uretten vi nå skal rette opp.
Hvis det blir et tilstrekkelig antall som støtter det, vil saken bli meldt inn som gruppesøksmål til Nord-Troms tingrett. Tingretten vil så avgjøre om saken skal reises, og Tingretten sender ut den formelle, bindende påmeldingen. Hver enkelt må aktivt melde seg på. Blir det i for lite påmelding, vil det ikke bli sak. Da trekkes saken, og med det blir bruksordninga fra i år stående.