Ta dyremishandling på alvor

Til: Justis- og politidepartementet

Mishandling av dyr er et alvorlig og økende problem. Ett av mange avdekka tilfeller gjelder en hund som i juli 2013 ble låst inn i et bur og dumpet levende i sjøen i Sør-Trøndelag. http://www.nettavisen.no/nyheter/article3668867.ece
Mange frykter at denne saken vil ende som de fleste dyremishandlingssaker - med en mild reaksjon som signaliserer at vold mot dyr ikke anses som en alvorlig forbrytelse.

Undersøkelser viser at politiet i de fleste tilfeller henlegger dyremishandlingssaker, ofte uten å etterforske dem, og at de færreste dyremishandlere blir straffet. I 2000 ble strafferammene for brudd på dyrevernloven hevet fra maksimum 1 år til maksimum 3 år. Dette har imidlertid ikke gjenspeilet seg i strengere dommer. Ingen i Norge er noensinne idømt lovens strengeste straff for dyremishandling, selv ikke for de mest ekstreme overgrep mot dyr. Dyremishandling straffes i mange tilfeller mildere enn mindre forseelser og skadeverk på materielle verdier.

Dyrevelferdsloven slår fast at dyr har egenverdi. Men det nytter lite å lovfeste egenverdi og rettigheter for dyr så lenge politi og rettssystem ikke beskytter dyr mot ulovlig mishandling.

Studier viser en klar sammenheng mellom vold mot dyr og vold mot mennesker, og at også mennesker utsettes for fare når dyremishandlere ikke stoppes. En undersøkelse fra USA viser at 75 % av aggressive kriminelle tidligere hadde utført vold mot dyr. Etterforskning av anmeldte dyrevernsaker og strengere straffer for dyremishandling er viktige forebyggende tiltak mot vold generelt.

Vi krever økt rettsvern for dyr. Dyremishandling må tas på alvor av politi og rettsvesen.