Arhild Theismann sammenligner Marokko med Nazityskland

Til: Arild Theimann (Arbeiderpartiet)

Vi fordømmer Arild Theimanns uttalelse under åpningsdebatten på Arbeiderpartiets landsmøte 2013,
og vi støtter det marokkanske initiativet: Autonomi

Arild Theimann sier i sin tale på landsmøtet: "For et par generasjoner siden var Norge okkupert av Nazityskland. Vi husker og ære r heltene fra Rjukan og alle som bidro til frigjøring av Norge i 1945. De gav oss vår frihet tilbake. Norge var okkupert i fem lange år. Vi fant oss ikke i å bli okkupert den gangen. Og det kan vi ikke finne oss i, i dag heller.
Kjære venner! I nesten førti år har Marokko okkupert Vest-Sahara, i nesten førti år har Marokko frarøvet folket i Vest-Sahara deres frihet og tatt kontrollen over Vest-Sahara. I nesten førti år har Marokko plyndret deres ressurser".
Har denne politiker som synes allvitende om Marokkos historie spurt seg selv om hvem som egentlig hadde okkupert det sørlige Marokko? Det var spanjolene! Og hvem var det som drev bort den spanske kolonis styrker fra den sørlige delen av Marokko? Det var det marokkanske folket i deres fredelige grønne marsj i 1975! Hvordan kunne Theimann sammenlikne Nazityskland som okkuperte hans land med Marokko? Hvem er det som okkuperer Marokkos ørken? Er det Marokko som okkuperer deler av Marokko? Eller var det Spania sammen med både Nazityskland, England, Frankrike, Italia, Portugal og Belgia som tillot seg å dele både Marokko og de øvrige afrikanske land i regionen seg i mellom etter Berlin-konferansen i 1878?
Mørklegging og forfalskning av historie

vi er forundret over hvordan et demokratisk parti som fremmer humanisme i et land som regnes som et av de fremste landene i verden når det gjelder humanitære spørsmål, velger å delta i å løse den politiske konflikten i staten Marokko på en måte som er langt fra objektivt. Hvorfor forfalske historie? Hvorfor denne mørklegging og de anklagene mot Marokko, med påskudd om at Marokko okkuperer sitt eget land.
Mens ingen i Arbeiderpartiet snakker om den virkelige kolonialismen og okkupasjonen av Ceuta og Melilla og om Spanias brudd på menneskeligrettighetene mot befolkningen i de to byene, anklager de Marokko for plyndring av naturressursene i dets Sahara, en plyndring som norske selskaper deltar i. De retter sitt budskap til Arbeiderpartiene i Sør-Europa, de samme landene som koloniserte Marokko i flere tiår. Kjenner herr Arild Theimann ikke hvor Ceuta og Melilla egentlig ligger? Kjenner han ikke til at de to byene geografisk ligger innenfor det marokkanske området og ikke i nærheten av Madrid? Eller at det slik at det ligger naturlig og logisk for Vesten å forfalske historie? Akkurat som i måten Frankrike så på Algerie. Franskmennene mente at "Middelhavet omgir Frankrikes kyst akkurat på samme måte som Seinen renner gjennom Paris." De betraktet Middelhavet som en elv som renner mellom de nordlige franske bredder og de sørlige algeriske bredder, og den som turte å si at det algeriske folk var okkupert, ble henrettet!

Det store Sahara strekker seg fra vannkildene ved Atlanterhavskysten til Sewa Oase ved Rødehavskysten i det sørlige Egypt og hele området deler samme historiske, geografiske, topografiske, geopolitisk og strategiske opphav. I alle de nordafrikanske landene finnes det berbere og arabere. I Egypt finner vi også koptisk kristne og i Sewaørkenen bor Amazigh folket.
Deler av det store Sahara strekker seg fra land i sør som sammen med nord former ørkenens navle. Disse også er muslimske land fra vest til øst, Senegal, Mali, Niger, Nigeria og Sudan. Hvorfor skulle da Sør-Marokko være det unntaket, hvor det hevdes at folket der skal ha eget uavhengig og demokratisk stat?
Arbeiderpartiets politiske resonnement og dets syn på menneskerettferd, er å bli gal av! Som resten av befolkningen i Marokko, er sahrawiene også arabere, de er samme rase, de har samme religion og språk og allikevel er de okkupert av sitt eget hjemland? Men Ceuta og Melilla står ikke på partiets politisk dagsorden. Og mens all brudd på menneskeligrettigheter ikke har noen plass i Arbeiderpartiets hjerte, så banker det der imot for marokkansk Sahara. Er Arbeiderpartiet uvitende om sammensetningen av befolkningen i Marokko, som består av Amazigh (urbefolkningen i området), som vi, gjennom ekteskap, har blandet oss med og på den måten formet det marokkanske folket. Vi har samme tro og sammen har vi kjempet mot både den spanske og den franske okkupasjonen. Hvordan lar det seg gjøre å skille et marokkansk territorium bebodd av arabere fra resten av marokkanske arabere? Og hva med Amazigh folket i regionen? Eller finnes det et nytt Sykes Picot- prosjekt denne gangen ledet av de norske partiene for å rive i stykker Marokkos territoriet og dele det i fem eller seks stater? Marokko er et nasjonalt folk sammensatt av arabere, Amazigh, Tashalhat, Tarifit, Tamazigh og jøder. Denne sammensetningen har en historie som det marokkanske folket er stolt av, i deres felles kamp mot den franske og spanske okkupasjonen.

Samefolket som bor i Nord-Norge er den opprinnelige befolkningen i regionen og er totalt forskjellig fra den norske og skandinaviske befolkningen. Likevel har ikke Norge gitt dem politisk autonomi. I stedet for at Arbeiderpartiet driver en splittelsespolitikk i Marokko under påskudd om sympati med sahrawiene, skulle de ikke heller engasjere seg for Ceuta og Melillas uavhengighet fra den spanske okkupasjonen? Samefolkets etniske opprinnelse, språk og kultur, er totalt forskjellig fra den norske, er det da ikke rettferdig og demokratisk at samene får egen stat, med alt det innebærer, egen valuta, egen president og så videre. Slik mener jeg Norge kan være et godt eksempel for omverdenen.
Og hvis vi sammenligne den norske modellen for selvstyre som Norge ga til samene og den marokkanske som Marokko vil gi til Sahrawiene kan vi fort se at den siste er en av de beste i hele verden. Det marokkanske initiativet er et veldig interessant forslag som garanterer et bra liv for barn, voksne og eldre i Vest Sahara.
Vi ber alle norsk-marokkanere, nordmenn og sympatisører fordømme Arild Theimanns uttalelse og støtte det marokkanske initiativet.

Khalid Ouaham
Leder for Marokkansk Arbeiderforening