JA til endring av de eldgamle SFO- vedtektene

Til: Landets kommuner

Som småbarnsforelder gjennom mange år har jeg hatt barna mine i barnehage. For at jeg skal kunne jobbe har dette vært nødvendig. Men nå er alle barna så store at vi ikke lenger har noen av de i barnehage. Vi har måttet gå over til SFO (skolefritidsordning) for minste jenta på 7 år. De andre er for store og takk og lov for det!

For det første gremmes jeg over betalingssatsene til SFO som er styrt av den enkelte kommune. Her betaler vi kr 2750,- for full plass PLUSS kr 200,- hvert halvår for et smøremåltid om dagen. Hun er der fra 07:15 om morgenen til skolen begynner 08:30, altså 1 time og 15 min på morgenen. Arbeidsdagen min er som regel fra 08:00- 15:30. Tre dager i uken slutter de 13:15 så da er hun der 1 time og 15 minutter på morgenen og 2,5 timer på ettermiddagen da jeg henter 15:45. Torsdag og fredag er de ferdig 12:30 så da blir det 3 timer og 15 minutter. Dette utgjør ikke mange timene i uka. Når man ser på tiden man gikk i barnehagen så leverte og hentet vi til samme tid. De var der en HEL dag for kr 2630,- INKLUDERT alle måltider hver dag og varm mat en dag i uka.

Så kommer det "fine" med SFO. Kommunen kaller dette er frivillig tilbud, men er det egentlig det da? Jobbet vi ikke før barna gikk over fra barnehage til SFO? Er vi ikke da lenger avhengig av et tilbud som kan ivareta barna så vi fortsatt kan jobbe? For som jeg har nevnt før; det skrikes høyt om at vi må jobbe mer! Skal vi da kutte ned på arbeidstiden vår eller begynne å ha med oss ungene på jobb? Tror ikke det er så gunstig for hverken arbeidsgiver eller arbeidstaker å ta med barna på jobb. SFO er på langt nær et frivillig tilbud. Vi er helt avhengige av det for at vi fortsatt skal kunne stå i jobb! Frivillig tvang er vel nærmere realiteten.

Realiteten er at SFO ikke er frivillig, men frivillig tvang. Kanskje et fåtall har muligheten til å redusere arbeidstiden sin for ikke å bli "avhengig" av SFO, men hva med de som blant annet jobber i turnus? Selv jobber jeg turnus og har faktisk ikke mulighet til hverken å redusere min stilling eller å slutte i jobben. Det vil bli et for stort økonomisk tap og man kan faktisk ikke alltid velge. Jeg tipper det er en god del foreldre (stort sett mammaer) som jobber i helsevesenet og jobber turnus slik som meg. Arbeidsgiver er avhengig av at vi møter opp på vaktene våre og de kan ikke reduseres. det vil igjen reflekteres på de øvrige ansatte som også jobber turnus. Det er et regnestykke som ikke vil gå opp.

En annen ting er at SFO har stengt HELE JULI! Hvorfor kan jeg ikke fatte og begripe. Det er faktisk ikke alle som har mulighet ti å kunne ta seg fri i hele juli og det er heller ikke alle som kan dra nytte av tanter, onkler og besteforeldre som kan ta seg av ungene. Vi er også så uheldig stilt at mannen min har kontraktfestet at han ikke kan ta ferie i juni og juli! Det betyr igjen at jeg faktisk må søke om ferie alene med barna i i hele denne måneden hvor SFO er stengt eller jeg må pine ungen min til å sitte på min arbeidsplass fulle arbeidsdager gjennom sommeren (hvilket jeg tror arbeidsgiver ikke vil godta) . Ufattelig trist og egentlig ganske unødvendig.

Hvorfor ser ikke kommunene på felles løsninger sammen med andre skoler i samme kommune? Hva med å slå sammen SFO på 2 eller 3 skoler slik at det fortsatt er muligheter for alle? Og vil alle som jobber på SFO ha ferie i hele juli? Det kunne faktisk hende at de ville rullere litt. Jeg lurer på hvorfor bystyret i den enkelte kommune ikke ser nærmere på dette. For de stiller familier i en uhyre vanskelig situasjon. En del barn går faktisk glipp av verdifull kvalitetstid smmen med foreldre og søsken som de sårt trenger! Er det slik vi vi ha det?

Det er på tide at kommunene begynner å se på alternativer og løsninger fremfor å være til hinder. Det å slå sammen SFO i sommermånedene har i flere tilfeller vært vellykket så hvorfor ikke benytte seg av dette for et felles gode? De kan f.eks sette frem krav om at barnet skal avvikle 3 uker sammenhengende ferie i løpet av skolens ferie slik som ble praktisert i barnehagen (kanskje ikke alle gjør det slik). Det må da vel være en ok ordning som alle profitterer på? Det gjør i hvertfall mulighetene mere åpne for alle parter. Det handler ikke om at kommunens ansatte skal ha sin ferie, men de som sitter over dem igjen. Er det riktig at de skal ha krav på ferie foran barna? På høy tid å endre en eldgammel ordning og bli mer samfunnsengasjert og up to date for barnas beste! Vær så snill og skriv under så vi kommer noen vei med dette.