Bevar Halfdan og Ragnhild Wilhelmsens Elevhjem (Søsterhjemmet)!

Til: Politikerne i Tønsberg

Halfdan og Ragnhild Wilhelmsen opprettet i 1920 et legat. Gaven skulle brukes til elevhjem og utdanning av sykepleiere i Tønsberg. Elevhjemmet ble en viktig forutsetning for utvidelsen, driften og utviklingen av sykehuset, og har dermed sosialhistorisk verdi.

Bygningen i malt pusset mur, er tegnet av den kjente arkitekten Otto Legaard Scheen. Den sto ferdig i 1926, og er utformet i en renskåret nyklassisisme. Elevhjemmet med adresse Halfdan Wilhelmsens allé 22, har et særpreget inngangsparti. Det er utført i Larvikitt, og er et monument over norsk steinindustri. Byggets helhetlige og stilrene preg er blitt beholdt i nesten hundre år. Rester av hageanlegget er bevart. Riksantikvaren mener Søsterhjemmet har viktige arkitektoniske, miljømessige og historiske verdier.

Denne arkitektoniske perlen og gave fra en samfunnsengasjert borger av byen, ønsker nå byens politikere å kvitte seg med! De vil rive Søsterhjemmet!

Politikerne i Norges eldste by ser tydeligvis ikke verdien av å ta vare på byens historie. De velger å gå i mot råd fra blant annet Riksantikvaren, Fortidsminneforeningen, Stiftelsen Gamle Tønsberg og Medisinsk historielag ved SIV.

Bygningen kan fullt ut brukes til andre formål som kan være av betydning for sykehuset, eksempelvis legevakt, kontorer, pasienthotell, medisinsk museum osv.

Ønsker du å bidra til bevaring av Tønsberg som historisk by?

La Elevhjemmet leve!

Signeres av: http://www.facebook.com/BevarSosterhjemmet