Innsigelser til Reguleringsplan for Griniveien med gang- og sykkelvei fra Eiksveien til Oslo grense PLANID-2008034

Til: Bærum Kommune

Innsigelser mot Reguleringsplan for Griniveien med gang- og sykkelvei fra Eiksveien til Oslo grense, PLANID2008034.

Planforslaget innebærer stenging av Eiksveien, noe som vil medføre sterkt økende trafikk fra Griniveien inn Vollsveien og Niels Leuchsvei. Dette er allerede et meget trafikkert og lite trafikksikkert område, der svært mange barn går til skole og barnehager.
Eiksmarka Skole er en av de største barneskolene i Bærum, med ca 600 elever. Majoriteten av disse bor i området som nå vil oppleve økende trafikk som en direkte konsekvens av stenging av Eiksveien, og barna har pr i dag flere farlige kryssningspunkt for å komme til skole og barnehager. Planforslaget vil medføre at disse kryssningspunktene, samt hele skoleveien vil oppleve sterkt økende trafikk, noe som gjør barnas skolevei svært risikabel.

Planforslagets foreslåtte trafikkavbøtende tiltak er ikke tilstrekkelig for å avhjelpe situasjonen. De planlagte avbøtende tiltak synes for lite gjennomtenkt og altfor lite trafikksikrende. To fartshumper er allerede anlagt i Niels Leuchsvei, disse påvirker i minimal/ingen grad farten på denne strekningen. Planforslaget beskriver ingen videre tiltak langs denne strekningen, og vi ber om at nye og bedre tiltak utredes langs strekningen.

Antall trafikkuhell/ulykker er langt høyere i krysset Griniveien/Vollsveien enn i krysset Griniveien/Eiksveien (Ref info i Planforslaget), noe som tilsier at man ikke bør stenge den minst ulykkesbelastede veien og påføre den mest ulykkesbelastede veien enda mer trafikk. Den planlagte Fossumutbyggingen vil påføre området ytterligere trafikk, og Vollsveien bør derfor ikke belastes med trafikk som naturlig hører hjemme i det eksisterende krysset Eiksveien/Griniveien.

Planforslaget baserer seg på 7 år gamle trafikkdata (2006). Trafikken har økt betraktelig i hele vårt område siden den gang, og vi ber om at det utføres nye trafikkmålinger samt en bedre kartlegging av trafikkflyten i området.

Stenging av Eiksveien vil også medføre økt trafikk i Vollsveien langs strekningen Aspeveien-Nadderudveien, noe det ikke er tatt hensyn til i planforslaget. Svært mange skolebarn krysser Vollsveien langs denne strekningen, som har svært smale fortau på begge sider, 50-sone der trafikken generelt fører en langt høyere hastighet enn den tillatte 50-grensen, samt flybuss. Planforslaget må utrede konsekvensene langs denne strekningen, da denne også berøres av forslaget.

Både Eiksmarka Skole FAU, Eiksmarka Barnehage og Eiksmarka Vel har gått imot planforslaget som innebærer stenging av Eiksveien, og vi stiller oss bak innsigelsene. Vi ber om planforslaget utredes nærmere, for å finne gode og trafikksikre løsninger i nærmiljøet vårt!

Vi har ingen barn å miste på Eiksmarka!