Anmodning om utsettelse: Behandling av utviklingsstrategi for Odderøya

Til: Bystyret i Kristiansand

Anmodning om utsettelse: Behandling av utviklingsstrategi for Odderøya

13. mars ble det avholdt allmøte for leietakere på Odderøya etter initiativ fra foreningen Odderøya Kunst og Kultur (OK&K). De fremmøtte besluttet på møtet at leietakerne på Odderøya bør tale med én stemme overfor andre parter og aktører i spørsmål som berører bruk og leie av lokaler og arealbruk. Videre ble det besluttet at OK & K skal avholde årsmøte 13. mai og stemme over ny formålsparagraf, nye vedtekter og styremedlemmer til foreningen. Inntil årsmøtet har undertegnende blitt innvilget et mandat fra deltakerne på allmøtet til å anmode om utsettelse av behandling av utviklingsstrategien på Odderøya (deltakere på allmøtet er ført opp under).

Allmøtet mener det vil være uriktig å basere en saksbehandling i Bystyret på en rapport som grunnet manglende høringsrunde, ikke tar i betraktning uttalelser fra legitime representanter for leietakerne på Odderøya. Allmøtet mener heller ikke det er tilrådelig å basere en saksbehandling på et dokument som leietakere på Odderøya stiller seg kritisk til. Dokumentet inneholder formuleringer som er uklare og/eller gir rom for tolking som kan svekke et miljø vi mener det er viktig å ivareta.

Vi vil derfor be om at behandling av saken i Bystyret 10.april utsettes inntil leietakerne ved årsmøte har valgt et styre for en leietakerforening som kan uttale seg om kommunens rapport på vegne av medlemmene. Vi ønsker også å gå gjennom strategidokumentets formuleringer med representanter for kommunen for å vurdere endringer og behov for supplerende undersøkelser som er mer i tråd med leietakernes ønsker.

Kim Bredesen, på vegne av deltakere på allmøtet 13. mars, på Odderøya

Krav om utsettelse av saksbehandling tilsluttes av følgende leietakere (deltok på allmøtet):

Lene Dalgård (leder, interimstyret OK&K), Trond Hugo Hermansen (vararepresentant, interimstyret OK&K), Kim Bredesen, Mira Svartnes Thorsen, Jarle Thorkildsen, Jon S. Lunde, Anne Kathrine Solbakken, Trude M.B. Lilleng, Inger Lise Syvertsen, Elsa Pedersen, Kristin Evensen, Erik Pirolt, Elisabeth Labdon, Jorann Abusland, Alf Kjetil Igland, Kjell Th. Adolfsen, Renate Frenzel, Linda Voreland, Inger Arntsen, Aslaug Steen, Bjarne Øvensen og Alf Huseth.