BEVARING AV TERAPIBASSENGET VED KIRKENES SYKEHUS

Til: HELSE FINNMARK

STØTT FORTSATT DRIFT AV TERAPIBASSENGET VED KIRKENES SYKEHUS

HYPERLINK "http://www.facebook.com/pages/Bevaring-av-Terapibassenget-ved-Kirkenes-sykehus/497828563613543?ref=stream"Bevaring av Terapibassenget ved Kirkenes sykehus"

Terapibassenget ved Kirkenes sykehus har i en årrekke vært et tilbud til personer med akutte eller kroniske lidelser i muskel, ledd og nervesystem. Gjennom trening i bassenget har mange opplevd bedre bevegelighet, mindre smerter og større mestring i hverdagen. Konsekvensen av dette er bla. mindre medisinering, bedre funksjonsevne og at man raskere kan være tilbake i arbeid etter skader. Det er nå fremmet forslag om å stenge bassenget fra 1.mai. Argumentet for stenging er at sykehuset må spare penger og at driften av bassenget ikke er økonomisk lønnsom. Utfra et samfunnsøkonomisk perspektiv tyder dette på enda et kortsiktig og dårlig gjennomtenkt tiltak som til syvende og sist vil kunne føre til flere utgifter i stedet for besparelser. Bortfall av tilbudet vil også ha store konsekvenser for livskvaliteten til nåværende brukere og de som i fremtiden måtte ha behov for et slikt tilbud.