Finn andre alternativer til katteproblemet i Arendal

Til: Arendal Kommune

Arendal ønsker å ordne opp i katteproblemet sitt med å fange inn og avlive et stort antall ville katter. Denne underskriftskampanjen er for å oppfordre Arendal til å se på andre løsninger som kan spare og forbedre livene til kattene. Med å fange inn å drepe kattene setter kommunen livet til kjæledyra til beboerne også i fare.

Disse tingene kan bli gjort for å forbedre tingene i Arendal:

Det må være obligatorisk at alle kattene blir sjekket for mikrochips og tatovering da dette kan være bortkomne kjæledyr. Selv den snilleste katten kan bite og klore om han/hun blir fanget på en slik måte og det burde derfor ikke være nok for å kunne si at katten er vill. Det må også settes ut bilder over fanget dyr slik at man er sikret at det ikke er kjæledyr man har fanget inn.

I 1996 inngikk dyrebeskyttelsen avtaler med Stavanger og Randaberg om å sterilisere og kastrere kattene for så å sette dem ut igjen. De som var menneskeskye ble satt i et omsorgprogram der de ble fulgt med og gitt mat. Ble kattene syke ble de fanget inn og gitt behandling.

På lang sikt er det bedre å gjøre det på denne måten. Problemet i Rogaland ble løst på noen få år med denne metoden og slik setter man ikke uskyldige dyr i fare for å bli drept.

Med å skrive under på denne kampanjen så er du med på oppropet om å få Arendal til å ta seg av katteproblemet på en human måte som ikke innebærer massedrap og potensielt tap av kjæledyr.