Stopp innskrenkningen av allemannsretten

Til: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

Voksende byråkratisk forbudskultur truer friluftsliv og bruk av naturen. Fylkesmenns bruk av skjønn og føre var-prinsipp gjør toppidrettsutøvere og friluftentusiaster til kriminelle, på tross av at begrunnelsene bak restriksjonene bestrides av uavhengige forskere og eksperter.

Ved å skrive under dette oppropet er du med å kreve VITENSKAPELIG FORSKNING til grunn for forbud som innskrenker friluftsliv, og større politisk vilje til dialog og fleksibel forvaltning der særinteresser finnes.

MER INFORMASJON:

Dette er saken

• I deler av Rondane er terrengsykling forbudt fordi fylkesmannen mener villreinen blir redd av å se folk på sykkel.
• På Jæren i Rogaland er det nedlagt forbud mot å surfe langs strendene visse tider av året av hensyn til overvintrende sjøfugl.
• På Hardangervidda er det lagt til dels innviklede restriksjoner på bruk av hest i følge.
• Windsurfing og Kiting på Lista og Jæren, de to områdene i Norge med seileforhold av internasjonal klasse, er forbudt å benytte fordi fylkesmannen mener vernede fugl kanskje kan ta skade av aktiviteten.
• Fylkesmannen vurderer å innskrenke mulighetene for Kiting og annen aktivitet fordi det kanskje kan forstyrre verneinteresser på Hardangervidda.

Bærekraftig bruk av naturen og naturvern er viktig. Problemet er at det faglige og vitenskapelige grunnlaget for restriksjonene bestrides av forskere og eksperter. Likevel fortsetter fylkesmenn å bruke skjønn og det såkalte føre var-prinsippet, og iverksetter forbud kun for å være på ’den sikre siden’ i saker hvor mindre interessegrupper rammes.

I Ut i Naturens Beklager stengt fra 2011 problematiserer NRK-journalisten Kjell Fuglehaug den voksende forbudskulturen. Dette resulterte i en stortingshøring, hvor en samlet komite fant at ”friluftsliv har en betydelig egenverdi” og gikk inn for å revidere utviklingen og styrke allemannsretten.

Resultatet i praksis to år etter: Forbudene står i all hovedsak ved lag. Friluftentusiaster og toppidrettsutøvere som trosser vernsreglene trues med bøter.

Vi ønsker:
• ha livskvalitet i fokus – for planter, dyr OG mennesker
• at bruken av byråkratisk skjønn, og føre var-prinsipp som bakgrunn for forbudsvern, utfordres og revideres.
• fremme et folkekrav om vitenskapelig forskning som grunnlag for forbud som overprøver allemannsretten.
• Fremme et folkekrav om større politisk vilje til å gi dispensasjoner for marginale aktiviteter i vernesoner.

Denne underskriftkampanjen handler om å fremme fokus på en ny generasjons ønske om å oppleve gleden ved kontakt med naturen.
Ved å fjerne seg fra naturen vil vi ikke oppleve gleden ved den, og derfor heller ikke opprettholde et sterkt ønske om å ta vare på den. Nye sporter som stisykling, kiting, surfing, snowboarding, windsurfing, kayakking og fjellklatring får unge mennesker ut i friluft. Norsk miljøvernpolitikk burde evne å fremme disse, i stedet for å neglisjere dem, som når fylkesmannens representant i Rogaland stempler utøvere av surfing som ”rare og litt sære,” i NRKs Beklager Stengt.

Signer oppropet og bli med i kampen for å stoppe innskrenkingen av allemannsretten.

Se Ut i Naturen-programmet Beklager Stengt fra 2011 her: http://bit.ly/Um8Y5D
Referat stortingshøring, styrking av allemannsretten: http://bit.ly/X2TPIT