Folkekrav om å få Hjuksebøs elever til Tveiten skole

Til: innbyggerne i Sauherad kommune

Dette er en underskriftkampanje for å få endret skolekretgrensene i Sauherad kommune. Etter at kommunestyret vedtok en nedleggelse av alle barneskolene i Sauherad for å opprette en ny på Gvarv, vil skoledagen til barna på Hjuksebø bli uforholdsmessig lang. Vi ønsker med dette å få i gang et innbyggerinitiativ, slik at denne problemstillingen må taes opp i kommunestyret.

Opplæringslovens paragraf 8-1 sier at grunnskoleelever har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest, eller ved den skolen i nærmiljøet som de sokner til. Kommunen kan gi forskrifter om hvilken skole de ulike områdene i kommunen sokner til. Vi mener at vår naturlige nærmiljøskole nå blir Tveiten skole og krever med dette at Sauherad kommune utreder de pedagogiske, økonomiske og sosialøkonomiske konsekvensene for dette, slik at våre barn kan få et best mulig skoletilbud.

Kommuneloven § 39a krever at et visst antall innbyggere står bak forslaget for at det kan taes opp som et innbyggerinitiativ. Dette forslaget trenger derfor støtte av minst 300 personer i kommunen. Personene trenger ikke å ha fylt 18 år.

Signeres av: Innbyggere i Sauherad kommune