Opprop mot økning av oppdrettsvirksomheten i Tysford

Til: Tysfjord kommune/Nordland fylke/Fiskeridirektoratet

Dette er et opprop for å få Tysfjord kommune/Nordland fylke/Fiskeridirektoratet til å stoppe økningen av oppdrettsaktivitet i Tysfjorden. Folk i Tysfjord har tidligere hatt underskriftskampanje (i 2009) mot oppdrett, den kampanjen samlet inn over 600 underskrifter fra innbyggerne i kommunen.
Det har visstnok aldri blitt foretatt en uhildet konsekvensutredning som viser virkningene på artsmangfoldet/miljøet i denne ganske så unike fjorden. Ny kystsoneplan er under utarbeidelse og økning av oppdrett bør derfor i det minste avventes inntil denne har vært ute til høring og blitt ferdigbehandlet. Noe annet vil i realiteten være direkte uetisk/uforsvarlig overfor kommunens innbyggere.
Nå har Musken Laks a/s søkt kommunen/fylke/fiskeridirektoratet om økning av biomasse/mengde ved noen av deres lokaliteter i Tysfjord. De søker om en økning i et område hvor fiskeridirektoratet allerede i 2009 gikk mot og avslo hele lokalitetssøknaden.
Vi krever nå at kommunen/fylkesmannen viser ansvar/hører på sine innbyggere og avslår alle søknader om økning av biomasse i eksisterende annlegg i Tysfjord.