Skal Grefsen elevene gå på skole på en byggeplass?

Til: Alle

Vi trenger din underskrift!

Etter mange år med ”for liten og sliten” skole skulle Grefsen skole endelig oppgraderes. Rektor, ansatte, elever og foreldre gledet seg til ny skole. De så på det å flytte til midlertidig skole i 2 år som overkommelig og nødvendig. Det var ikke ønskelig å gå på en skole under ombygging, da dette ville bli å drive skole på en byggeplass.

Nye Grefsen skole er prosjektert uten gymsal og samlingssal fordi en tilhørende flerbrukshall er prosjektert istedet. Flerbrukshallen vil være en del av skolens undervisningsareal ved å fungere som gymsal og samlingssal og det var enighet om at denne flerbrukshallen skulle stå ferdig samtidig med Nye Grefsen skole. Alle former for kulturell utfoldelse (f.eks korps og idrett) vil også være avhengig av at flerbrukshallen ferdigstilles .

Byggeprosessen av Nye Grefsen skole er godt i gang, og ser ut til å være i rute. Men bygging av flerbrukshallen går ikke etter planen. Uteplassen knyttet til hallen, som er en del av utearealt til Nye Grefsen skole, vil da heller ikke bli ferdigstillt til skolestart 2014! Det vil si at 650 elever kommer tilbake til en skole i 2014 uten gymmuligheter, og svært redusert uteplass! I budsjettforslaget for 2013 er det ikke bevilget penger til flerbrukshall og tilhørende uteområde!

Årsaken til at ikke pengene ligger i budsjettet har vi ikke lykkes å få noe svar på. Nå håper vi de ansvarlige rydder opp i saken og at pengene for bygging av flerbrukshall vil bli bevilget i budsjettet for 2013. Bymiljøetaten sier at en eventuell løsning ikke lenger ligger hos dem, men må løses politisk. Er det politisk vilje dette står på? Vi ber de politikerne som kan hjelpe oss å løse denne saken, komme på banen slik at våre barn og lærere kan komme tilbake til en fullverdig skole med gymsal, samlingssal og ferdig opparbeidet uteområde etter to år på midlertidig skole!

Vi mener det er uakseptabelt at elevene skal gå på skole på en byggeplass . Grunnen til at skolen flyttet midlertidig til Engebråten var nettopp fordi man ikke kunne drive skole på en byggeplass. Vi mener at situasjonen vil være uholdbar og at dette også vil gå utover barnas sikkerhet og trivsel, samtidig som det blir en vanskelig situasjon for de ansatte ved skolen. Hvis ikke pengene kommer inn i budsjettet og flerbrukshallprosessen går videre, vil barna ferdes i et miljø med bygging og tungtrafikk, mangel på tilstrekkelig uteareal, redusert mulighet til fysisk aktivitet og en generell dårligere skolehverdag!
Vi ber deg derfor skrive under på denne underskriftskampanjen for at vår NYE skole med alt det innebærer skal stå ferdig i 2014!