Ja til lokal russekåring i Asker og Bærum

Til: Akershus fylkeskommune og rektorer v/ skoler i Asker og Bærum

Dette er en underskriftskampanje for oss som ønsker å bevare tradisjonen om russekåringer i Asker og Bærum. Tradisjonen om å feire starten på russetiden med kåringer rundt om i Asker og Bærum har lenge vært, men nå har fylkeskommunen bestemt at dette skal avskaffes. Kåringene er ikke bare for russen selv, men foreldre, søsken og venner som synes det er morsomt.

Ved å fjerne tilbudet om kåringer lokalt i kommunene står russen nå igjen uten noe som helst tilbud. Russen blir vist til arrangementet på Telenor arena. Dette er et arrangement som koster flere tusen å delta på. Fylkeskommunen har altså fjernet et tilbud som var relativt billig å delta på uten å opprette et nytt tilbud.

Arrangøren av kåringene på Telenor Arena har mottatt massiv kritikk fra både tidligere russ og gjennom pressen. Blant annet dagsrevyen har hatt en sak om hvordan dette selskapet opptrer useriøst og for å lure russ. Dette er et selskap mange advarer og fraråder russen til å jobbe med. Nå som fylkeskommunen har fjernet alternativet til dette arrangementet står russen igjen med lite valg.

Er du enig i at det skal være lov å beholde kåringene lokalt, så skriv under her (om du er russ eller ikke)!