Redd Bergen Handelsgymnas

Til: Skolebruksplanen 2012-2025

I høringsutkastet i den nye skolebruksplanen 2012-2025 foreslår fylkeskommunen og legge ned mange små skoler, så de kan åpne nye større skoler. Bergen Handelsgymnas (BHG) er en av disse skolene som er foreslått nedlagt. Forslaget deres er å flytte sentrumsskolene ned til et nytt stort skolebygg, Amalie Skram. Høringsfristen er 1.oktober 2012.

Bergen Handelsgymnas er først og fremst en del av Bergen sin arv. Skolen ble opprettet i 1904, og har etter den tid huset mange store personer. Vi mener det er viktig å ta vare på den historien vi er en del av. Vi som elever er svært uenige i fylkeskommunen sin avgjørelse om å legge ned skolen vår, først og fremst fordi denne avgjørelsen vil ødelegge det gode miljøet vi har her på skolen vår.

Fylkeskommunen sine argumenter for å legge ned skolen er at det er mer økonomisk gunstig, at det vil gi et bedre og større utdanningsalternativ og at det å samle sentrumsskolene vil være positivt med tanke på skolemiljøet. I tillegg har vi et «oppholds problem» som vil si at vi er for mange elever i forhold til ledige, tilgjengelige lokaler. Dette mener de blir løst ved å legge ned skolen.

Vi er som sagt svært uenig i dette. Vi har allerede eksempler på store skoler som ikke fungerer slik som planlagt. Eksempelvis Nordahl Grieg vgs. På grunn av størrelsen på bygget, blir det nesten umulig å skape et nært miljø slik som vi på BHG har. Vi vet vi har problemer med å få plass til alle elevene i klasserommene, men vi ser løsningen vi allerede har tatt i bruk med å leie lokaler i nærheten, fortsatt kan fungere som et bra alternativ. Vi har svært lite lyst å bli til en slik skole med store klasser og et redusert læringsmiljø. Så istedenfor å investere i en skole i fremtiden, vil vi heller ta vare på det vi allerede har. Vi vil ha alternativer som ikke er fullt av store, åpne skoler som Nordahl Grieg og Amalie Skram. For hvis BHG blir nedlagt, er det umulig å «opprette» skolen igjen på det nivået den ligger på nå. Ikke bare vil skolen gå tapt, men en hel generasjon vil gå tapt med den.

Vi ønsker en variasjon i undervisningsmetodene, og penger burde ikke være en stopper for dette. Det er ingenting som tilsier at du blir en bedre elev av å gå på en stor skole. Vi har vår spesielle media linje som eksempel på dette. Du går tre år istedenfor to og, får generell studiekompetanse når du er ferdig.

For det dyreste for fylkeskommunen og lander, vil være hvis en hel generasjon sitter igjen uten en ordentlig utdanning…

Elevrådssyret, Bergen Handelsgymnas