Få husene i Sjøgata vurdert !

Til: Andøy kommune

Facebookgruppen "Bevar Sjøgata på Andenes" ble opprettet i september 2011 for å prøve å få bevart forretningsgårdene i Sjøgata 5 (gnr 42 brnr 8) og Sjøgata 8 (gnr 42 brnr 13).
Da forelå det planer om riving/ombygging (Andøyposten 15. September 2011 side 5). Det er ikke kommet fram informasjon om at planene for husene er endret siden september 2011. Nylig er eiendommen som husene er en del av skilt ut i tre separate enheter og en bygning er solgt. (Sjøgata 7).

Vi mener at byggene har en så stor verdi som kulturminner at Andøy kommune, gjerne i samarbeid med eier, bør ta kontakt med den regionale kulturminnemyndighet "Kulturminner i Nordland" for å få bygningenes kulturminneverdi vurdert snarest. Både som enkelstående bygninger med interiører og som deler av kulturmiljøet rundt Busanden.

Kommunen har hovedansvaret for å bevare lokale og regionale kulturminner, og skal støtte seg på kompetansen hos fylkesmannen.
Sitat s 81 fra Stortingsmelding nr. 16 (2004-2005)

"Som planleggings-og reguleringsmyndighet er kommunen uten sammenligning den største forvalteren av kulturhistoriske verdier. Plan- og bygningsloven er det viktigste verktøyet for å ta vare på mangfoldet av kulturminner og kulturmiljøer."

Vi viser til den tidligere underskriftskampanjen fra 2011
Den har vi enda ikke fått et skikkelig svar på, og vi håper derfor at Andøy kommune denne gangen kan redegjøre for sitt syn på saken.

------------------
Linker :