Nei til flere selvmordsforsøk fra Askøybroen! - underskrift.no
underskrift.no

Nei til flere selvmordsforsøk fra Askøybroen!

Politikk - Nasjonal

Daniel Gunnarsen

På vegne av

Askøy Venstre

Til: Askøy kommune, Hordaland fylkeskommune, Samferdselsdepartementet

Nei til flere selvmordsforsøk fra Askøybroen!

Siden Askøybroen ble åpnet 12. Desember 1991, har Askøy kommune vært tilknyttet fastlandet. Broen er kommunens største konstruksjon og mest kjente kulturminne. Dessverre er dette et kulturminne som mange ser på med sorg, grunnet det faktum at broen gjennom årene er blitt et hyppig sted for mennesker som ønsker å ende sine liv.
Nasjonal statistikk viser at ca. 900 mennesker årlig velger å ende livene sine ved å begå selvmord, og virkningene av dette er mulig å se i relasjon til Askøybroen.
Mennesker som velger og ta livet sitt er individer som sliter med psykiske og fysiske lidelser, og som dessverre i mange tilfeller ikke har fått den hjelpen de har rett på av den norske stat. Denne problemstillingen har Askøy Venstre og Askøy Unge Venstre tatt for seg og det jobbes nå intensivt med å få Askøybroen sikret mot ytterligere selvmordsforsøk og bedre kommunens helsetilbud.

I et møte som ble avhold den 18.06.12, i Utvalget for Oppvekst og Levekår, ble medlemmene av utvalget orientert om den pågående situasjonen om selvmord i direkte relasjon med Askøybroen. Denne orienteringen kom etter at Askøy Venstres representant i utvalget, Marit Helen Leirheim, stilte spørsmål rundt sikring av broen i relasjon til det økende antallet selvmordsforsøk i kommunen.
Politiet som stod som medansvarlig for orienteringen, informerte at selvmordsforsøk på Askøybroen over de siste årene hadde økt dramatisk og ikke ser ut til å avta i nær fremtid.

I en artikkel skrevet av Bergens Tidende, 10.02.03, kom det fram at i løpet av sommeren 2003 tok tre personer livet sitt ved å hoppe fra Askøybroen. I de senere år har dette tallet steget, og i følge orienteringen fra Politiet den 18.06.12 ifra Utvalget for Oppvekst og Levekår, var det i 2011 hele 12 politioppdrag direkte relatert til selvmordsforsøk fra Askøybroen. Av de 12 selvmordsforsøkene ble dessverre bare 7 tatt hånd om av Politiet.
Fra det samme orienteringsmøte kom det fra at det i perioden januar 2012 til juni 2012 har vært totalt 8 forskjellige politioppdrag direkte relatert til selvmordsforsøk fra Askøybroen.

Askøy Venstre og Askøy Unge Venstre har siden 2011 jobbet på politisk nivå med å sikre Askøybroen mot ytterligere selvmordsforsøk, og har gått i dialog med andre partier i Askøy kommune for å fremme dette.

Hjelp oss i å sikre Askøybroen ved å skrive under på denne underskriftskampanjen!
Denne underskriftskampanjen vil bli overlevert til Askøy kommune, Hordaland fylkeskommune og samferdselsdepartementet.

Med vennlig hilsen,

Askøy Venstre og Askøy Unge Venstre

NB!
- Møteprotokoller fra Utvalget for Oppvekst og Levekår kan du finne på: www.askoy.kommune.no