Nok Er Nok - Vi krever ny kommunal boligpolitikk i Oslo. Nei til slum - ja til vedlikehold! - underskrift.no
underskrift.no

Politikk - Lokal

Leah Olafsen

På vegne av

Kommunale leietakere

Til: Oslo Kommune

Vi er en beboeraksjon som krever ny kommunal boligpolitikk i Oslo. Nei til slum - ja til vedlikehold! Støtt oss ved å spre informasjonen til andre.

Oslo kommunale Leieboerorganisasjon (OKL) og Leieboerforeningen ønsker sammen med de kommunale leieboerne å sette fokus på den kommunale utleievirksomheten i Oslo, og kommunens praksis ved å bruke husleieinntektene på alt annet enn de de kommunale boligene (kommunens utbyttepolitikk). Målet er å få endret den kommunale utbyttepraksisen slik at Boligbygg (som eies av Oslo kommune) kan intensivere vedlikeholdet av de kommunale boligene, og slik at vedlikeholdsetterslepet fjernes.

Det har gjennom flere titalls år ikke blitt satt av tilstrekkelige midler til løpende vedlikehold av de kommunale boligene. Det fysiske forfallet er dermed svært synlig i de fleste kommunale gårder. Boligbygg har beregnet at det er et vedlikeholdsetterslep i den kommunale boligmassen tilsvarende 1400 millioner kroner!

Byrådet sier åpent at de bruker husleieinntektene fra de kommunale boligene til andre formål enn vedlikehold av boligene, samtidig som adm.dir. i Boligbygg uttaler til magasinet "Bo Bra! at de økte utbyttekravene i 2012 vil bety enda mindre vedlikehold av de kommunale boligene.

Leieboerforeningen og OKL ønsker sammen med beboerne i den kommunale boligmassen å sette søkelyset på den kommunale utleievirksomheten og kommunens utbyttepolitikk gjennom ulike beboeraksjoner i hele 2012. Målet er å få endret den kommunale utbyttepraksisen slik at Boligbygg kan intensivere vedlikeholdet, og at vedlikeholdsetterslept fjernes. Endelig beslutning om dette fattes av bystyret i forbindelse med Oslo kommunes budsjettbehandling for neste år i desember 2012.

I tillegg til gårdsstyrene i de kommunale gårdene ønsker vi å knytte til oss samarbeidspartnere og støtte fra så mange som mulig.