Bare folket skal kunne endre grunnloven!

Til: Det Norske Stortiingets politikere

Kampanjen har til hensikt å få en juridisk vurdering av lovligheten ved endringen av Grunnloven i Kirkeforliket. Vi mener at
1). Kravet om informasjoner til folket ikke er opprettholdt.
2). Endringene foretatt etter kirkeforliket er ulovlige fordi : a). Det strider mot §112 som sier at man bare kan justere Grunnloven uten å endre dens premisser. b). Det strider mot endringen i Grunnlovens Ånd ved at statskirken fjernes og intet settes lovmessig inn som erstatning. c). Man innfører et begrep "Humanistisk", som ikke er spesifikt definerbart ifølge wikipedia.

"Humanisme er en bred og vanskelig avgrensbar betegnelse som spenner over en rekke og ofte innbyrdes motstridende tankesystemer." - Slike formuleringer kan ikke legges inn i en grunnlov da de ikke har juridisk konsistens.

3). Saken var ikke opp til debatt under valgkampen i 2009.
4). Vi bestrider lovligheten av å overføre statskirkens medlemsregister til en folkekirke uten statlig forankring i Grunnloven.

Målsettingen er at dersom vedtaket blir kjent ulovlig må det reverseres øyeblikkelig. Det må trolig også reises riksrettssak mot alle representanter som svarte JA til endringen.

Dersom vedtaket ikke kjennes ulovlig vil vi vurdere å ta saken opp med EMK om menneskerettighetsbrudd ved at en slik endring gjennomføres uten at de impliserte parter (folket) er spurt. For øyeblikket er det 3,8 millioner registrerte medlemmer i statskirken.