Bevaring av isklatremulighetene i Lunheim

Til: Klatrere i Tromsø

Steinbruddet i Lunheim skal jevnes ut pga boliger. Det kan bli slutt på isklatring.

Kommunen behandler nå en reguleringsplan som innebærer en utjevning av steinbruddet i Kroken, med den konsekvens at isklatring ikke lenger vil være mulig. Tromsø Klatreklubb vil så klart melde sine innsigelser mot dette, og gjøre hva vi kan for å bevare dette unike iscragget. Planene går ut på at alle de nedre amfiene skal jevnes ut, og det øverste (hvor det foregår mest klatring) skal dekkes med netting, for å unngå steinsprang på sommeren og isdannelse på vinteren.
Under kan du lese merknaden vår til reguleringsplanen. Vi samler underskrifter til denne, og håper at du vil sette navnet ditt på listen over folk som ønsker å bevare isklatremulighetene i steinbruddet.

Fra saksframlegget: "I dagens steinbrudd skal pallene sprenges bort, og steinen brukes til å fylle opp gropene slik at terrenget blir jevnet ut. Det skal fylles på med jord og tilslutt revegeteres."

Merknad til REGULERINGSPLAN 1743 DELFELT B2, STEINBRUDDET I KROKEN

Tromsø Klatreklubb ønsker å gjøre oppmerksom på at det er lang tradisjon for isklatring i steinbruddet i Kroken. Hver vinter danner det seg is der grunnvannet siger ned langs bruddkantene. Dette skaper veldige gode muligheter for isklatring i bynære omgivelser. Isklatring har vært en populær vinteraktivitet blant byens klatrere siden 80-tallet. Denne merknaden er underskrevet av .... aktive klatrere i Tromsø som bruker steinbruddet.
Det fins mange områder for isklatring i Troms, og området er et yndet reisemål både for Norske og utenlandske klatrere. Men steinbruddet i Kroken er likevel i en særklasse da det muliggjør isklatring på et relativt lavt nivå, noe man finner lite av andre steder i fylket. Derfor har steinbruddet blitt et viktig treningsområde og et vesentlig element i rekrutteringen til sporten. Bruddet blir også mye brukt til kurs. Tromsø Alpine Redningsgruppe holder skredøvelser for sine medlemmer hver vinter.
Da vi innser at hensynet til isklatringen trolig ikke vil kunne stå i veien for reguleringen av området til boligformål ber vi om at det tas hensyn til vår sport ved den planlagte sikringen av øverste amfi. Dette er også den mest brukte delen av bruddet. Montering av steinsprangnett vil føre til mindre isdannelse, og vil gjøre klatring umulig. Vi ber om at nødvendigheten av steinsprangnett vurderes opp mot alternative sikringstiltak som samtidig tillater isdannelse om vinteren og dermed også isklatring.

MVH

Tromsø Klatreklubb