Nei til fortsatt diskriminering av pasienter

Til: Alle

I dag er det flere i Norge som mener at helsepersonell skal kunne påtvinge sine verdier på sine pasienter. De ønsker at helsepersonell skal kunne reservere seg mot andres verdier og andres livssyn.

Denne gruppen mener at det ikke er diskriminering eller tvang fordi det er lettere for pasienten å søke hjelp hos andre helsepersonell, enn det er for den enkelte helsearbeider å finne seg en jobb som ikke innebærer at andre må underlegge seg den enkelte helsepersonells livssyn og verdier.

Denne kampanjen mener at pasienten ikke skal være nødt til å innfinne seg med andres livssyn. Det skal ikke være den enkelte pasientens oppgave å søke helsepersonell som ikke protesterer mot pasientens livssyn. Da er det heller opp til den enkelte arbeider å søke seg en stilling hvis beskrivelse ikke motstrider arbeiderens livssyn.

En veganer skal ikke kunne jobbe som servitør for så å kreve at kundene skal akseptere at kjøtt er mord. En ikke-vold skal ikke kunne jobbe i militæret for så å kreve at soldatene legger bort geværene. En som er bekymret for miljøet skal ikke kunne jobbe på oljeplattform for så å kreve at man stenger krana og legger om til solcelleteknologi. Ens verdier og livssyn skal respekteres, men ingen har rett til å påtvinge sine verdier på andre.

Slik er det også med helsepersonell. Helsepersonell skal ikke diskrimineres eller behandles annerledes enn alle andre borgere i Norge. På samme måte som at pasienter ikke skal diskrimineres eller behandles annerledes enn andre borgere i Norge, uavhengig av den enkelte pasientens livssyn.

Jeg vil med min underskrift i denne kampanjen protestere mot at at pasienter skal være nødt til å tilpasse seg helsepersonells verdier og livssyn.

Helsepersonell skal ikke kunne diskriminere sine pasienter.