Ikke legg ned Skudenessambandet - underskrift.no

På vegne av

Skudeneshavn Arena

Til: Politikerne i Rogaland

SKUDENESHAVN ARENA ØNSKER AT VÅRE FOLKEVALGTE TAR EN NY GRUNDIG GJENNOMGANG OG LEGGER FREM FAKTA VEDR. VIDERE DRIFT AV FERJEDRIFT TIL SKUDENESHAVN. VI FINNER OSS IKKE I Å BLI BEHANDLET PÅ DENNE MÅTEN.

FOR Å FÅ DETTE TIL SÅ TRENGER VI DIN UNDERSKRIFT

KONSEKVENSER DERSOM FERJEN TIL SKUDENESHAVN AVSLUTTES I 2013

Kjørelengden Skudeneshavn – Stavanger øker fra 6 til 90 km. Dagstur til byen blir dermed lang og tidkrevende. Kjørelengde 180 km og en reisetid på ca 4 timer.

20-30 Pendlere som i dag bor i Skudeneshavn og jobber i Stavanger reiser med fergen kl 0615 og returnerer kl 1645. Disse må kjøre den lange veien rundt, flytte, bytte jobb eller blir ukependlere.

15 av 22 ansatte på Kvitsøy Losformidling bor nordfylket og er bruker av fergen. Reisetiden for dem til jobb blir dramatisk endret fra 45 min. til 90 km kjøring og reisetid på 2,5 time

Mange fra Stavanger har sin fritidsbolig i Skudeneshavn. Disse representerer mellom ca. 100 familier som i helgene bruker fergen

Turistbyen Skudeneshavn som årlig blir besøkt av over 80.000 turister, blir liggende i enden av 23 km lang blindvei. Turistveien over Skudeneshavn opphører og vil gi dramatiske konsekvenser for næringslivet.

Økonomisk står Skudeneshavn for over 70 % av inntektene på dagens fergesamband. Fordelingen er ca. 15 mill kroner fra Skudeneshavn og ca 5 mill kroner fra Kvitsøy. Dersom forslaget blir gjennomført vil Skudeneshavn bli endret fra 4 til 0 anløp, mens Kvitsøy øker fra 8 til 10 anløp. Det vil koste Rogaland Fylkeskommune 6 millioner mer i året.

Om du ønsker at ferjen fra Skudeneshavn til Mekjarvik skal opprettholdes, håper vi at du skriver under og viser din støtte om denne saken, slik at vi kan ta dette videre til lokale politikere.